Pawilon odwzorowuje geometrię przestrzenną pokoju Waltera Gropiusa, pierwszego dyrektora Bauhausu w Weimarze (Bauhaus był uważany przez jego założyciela Waltera Gropiusa za wspólnotę roboczą, w której miał zostać zniesiony podział między artystą a rzemieślnikiem; poprzez swoją pracę pracownicy Bauhausu chcieli wyeliminować różnice społeczne i przyczynić się do porozumienia między narodami).
Pomieszczenie zaprojektował założyciel Bauhausu – to pierwsza kompozycja przestrzenna okresu modernizmu. „Poprzez ukazanie relacji symbolicznego pokoju dyrektora z przestrzenią publiczną porusza Gropius temat wyznaczania granic odpowiedzialności w demokratycznym społeczeństwie” – czytamy w zaproszeniu magistratu na otwarcie instalacji.
I dalej: „Otwarta struktura pomieszczenia zaprasza do wyjrzenia z niej na własną przestrzeń życiową i jednocześnie do znalezienia się samemu w pozycji dyrektora. Pawilon wystawowy umożliwia przy tym zrozumienie wskazanego i niezamkniętego pomieszczenia jako przestrzeni myśli oraz stawianie pytań o współkształtowanie społeczeństwa demokratycznego”.
Historyczny Bauhaus jest dziś najbardziej wpływową instytucją edukacyjną w dziedzinie architektury, sztuki i designu XX w. Bauhaus istniał równolegle z Republiką Weimarską od 1919 do 1933 r. i jest obecnie uważany na całym świecie za ojczyznę awangardy klasycznego modernizmu we wszystkich dziedzinach sztuki i architektury wolnej i użytkowej. Jedną z naczelnych zasad Bauhausu było połączenie architektury z innymi sztukami jako całościowego dzieła sztuki.
Przypomnijmy, że Zamość i Weimar są jak bliźniaki: mają po tyle samo mieszkańców i są wpisane na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Współpracują od 2012 r. Umowę o partnerstwie podpisali ówczesny prezydent Zamościa Marcin Zamoyski i nadburmistrz Weimaru Stefan Wolf.
Napisz komentarz
Komentarze