Grupy uczestników spotykały się pod okiem mentorów, realizowały interaktywne eko-warsztaty na różne tematy, organizowały lokalne aktywności ekologiczne w społeczności oraz działania edukacyjne zwiększające kompetencje ekologiczne w postaci krótkich animacji wideo. Prowadzona w tym zakresie edukacja pozaformalna miała na celu zwiększenie świadomości ekologicznej, jak również poprawę kluczowych kompetencji uczestników.
Związane z tworzeniem animacji było zrealizowane na Słowacji szkolenie „DigitalYou“, gdzie młodzież szlifowała umiejętności pracy z narzędziami cyfrowymi. Seria krótkich animowanych historii dostępnych online zawiera przykłady jak żyć zdrowo i zrównoważenie, co oznacza kreowanie stylu życia bez plastikowych opakowań, wytwarzania nadmiernych odpadów, nadmiernych zakupów i konsumpcji. Animowane historie zwracają również uwagę na aktualne problemy ekologiczne, niewłaściwe zachowania konsumenckie, konsekwencje zmian klimatycznych czy nieekologiczne podejście w życiu codziennym. Stały się one narzędziem szerzenia świadomości ekologicznej w przestrzeni internetowej.
Celem projektu było wykształcenie u młodych ludzi takich umiejętności, aby mogli stać się orędownikami zdrowego i zrównoważonego stylu życia (Life of Health and Sustainability-LOHAS) oraz kierować się jego zasadami w życiu codziennym i zarażać tym ekologicznym stylem swoje otoczenie. Projekt miał na celu zainicjowanie, dzięki pracy młodych ludzi, zmian w codziennym postrzeganiu zagadnień ekologicznych, zmian w codziennych nawykach na te sprzyjające zrównoważonemu rozwojowi. Międzynarodowy wymiar projektu pozwolił młodzieży dostrzec uniwersalny wymiar problemów związanych z nadmiernym zużyciem zasobów, energii, żywności, nadprodukcją odpadów oraz skutkami zmian klimatu w skali globalnej.
W ramach projektu, na Słowacji zorganizowany został ekofestiwal „BE IN BE ECO“, którego celem było zgromadzenie młodzieży, liderów społeczności, lokalnych przedstawicieli gmin i sektora non-profit, aby dyskutować o problemach zmian klimatu, łagodzeniu ich skutków i ekologicznych zagadnieniach w swoich społecznościach, a przy okazji przedstawić znaczenie programu Erasmus+ dla działań klimatycznych.
Do inicjatyw ekologicznych przeprowadzonych w projekcie należały też np. zbiórka śmieci, stworzenie ekologicznego konkursu fotograficznego, konkursu prac na temat, jak młodzi ludzie widzą problemy ekologiczne, czy organizacja tzw. Zamiany (SWAP), gdzie niepotrzebne ubrania, zabawki, książki i inne rzeczy otrzymywały drugą szansę. Prowadzone były aktywności o charakterze pożytku społecznego, gdy łączone było np. zbieranie śmieci z działaniami eko-edukacyjnymi – przeciwdziałanie nielegalnym wysypiskom śmieci, prawidłowa segregacja odpadów, itp.
Do działań projektu należało również tworzenie ekologicznych grządek, przydomowych upraw, które wykorzystano w ekologicznej kuchni – celem było szerzenie umiejętności gotowania bez nadmiernej produkcji odpadów, segregacji odpadów oraz kupowania i używania rzeczy przyjaznych środowisku.
Mamy nadzieję że wypracowane zmiany nawyków codziennych oraz efekt wywarty naszymi działaniami zapiszą się trwale w codzienności uczestniczących w tym projekcie społeczności.
Napisz komentarz
Komentarze