Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Chełm ma uchwałę, która ma zmienić wygląd miasta. Znikną reklamowe straszydła?

Podczas ostatniej sesji radni zdecydowali o przyjęciu uchwały krajobrazowej dla Chełma. Czy to oznacza, że miasto czeka prawdziwa rewolucja wizerunkowa? Czy ograniczenia dotyczące umieszczania reklam i banerów spodobają się przedsiębiorcom? Czas pokaże. W uchwale zapisano wiele wytycznych, które muszą być spełnione. Dzięki temu w mieście ma być ładniej i estetyczniej.
Chełm ma uchwałę, która ma zmienić wygląd miasta. Znikną reklamowe straszydła?

Według projektu uchwały krajobrazowej miasto podzielono na sześć obszarów. W każdym są inne warunki umieszczania tablic reklamowych. Określono też wielkość i rodzaje materiałów, m.in. małej architektury, ogrodzeń, reklam i szyldów.

Niedopuszczalne będą już samowolki. Nowe nie powstaną, a stare będą musiały zniknąć.

- Można się pokusić o stwierdzenie, że jest to jeden z najważniejszych dokumentów przyjętych przez radę na przestrzeni ostatnich kilku lat. Uchwała krajobrazowa ma bowiem na celu wprowadzenie spójnych standardów dotyczących lokalizacji i form elementów małej architektury, ogrodzeń, ale przede reklam oraz szyldów reklamowych – mówi Damian Zieliński z gabinetu prezydenta miasta. - To dość obszerny dokument, dlatego wprowadzenie go w życie oczywiście zajmie trochę czasu, natomiast, wierzymy, że jej zaimplementowanie doprowadzi do tego, że estetyka przestrzeni publicznej w Chełmie wyraźnie się poprawi.

Do 13 kwietnia projekt tej uchwały dostępny był w urzędzie miasta. Można było przyjść, przeczytać oraz zgłosić ewentualnie zastrzeżenia od razu. Przez cały czas z dokumentem można był też zapoznać się przez internet. Propozycje czy uwagi co do ustaleń przyjętych w projekcie uchwały można było wnosić do 27 kwietnia na piśmie do prezydenta miasta Chełm osobiście, pocztą lub przez elektroniczną skrzynkę podawczą. Urzędnikom zależało na opinii mieszkańców. 

Jak pisaliśmy, w ramach przedłożonego do wglądu przez Urząd Miasta Chełm projektu uchwały wpłynęło kilkadziesiąt uwag. Ich autorami byli przede wszystkim przedsiębiorstwa. Propozycje mieszkańców dotyczyły głównie: możliwości lokalizowania pylonów i totemów reklamowych oraz zwiększenia ich dopuszczalnych wysokości, zwiększenia liczby dopuszczonych w projekcie uchwały reklam, zwiększenia wymiarów reklam oraz wydłużenia okresu dostosowania elementów do wymagań uchwały. Przy rozpatrywaniu zgłoszonych uwag miasto miało szukać rozwiązań, które stanowić będą kompromis zarówno dla mieszkańców, jak i przedsiębiorców.

Uchwała przeszła korektę, a w ubiegłym tygodniu została poddana głosowaniu na sesji rady miasta. Najpierw radni głosowali nad szeregiem uwag wprowadzanych do dokumentu. Ostatecznie większością głosów uchwała krajobrazowa została przyjęta.

Kiedy zatem wejdzie w życie? Zgodnie z zapisami, 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego. Natomiast czas na dostosowanie się do nowych przepisów to, w większości przypadków, 12 miesięcy.

Jakie są podstawowe założenia przyjętego dokumentu?

Celem wprowadzenia uchwały jest poprawa estetyki i harmonii przestrzeni publicznej, poprzez wprowadzenie spójnych standardów dotyczących lokalizacji i formy elementów małej architektury, ogrodzeń, reklam i szyldów.

Uchwała ustala podział Miasta na obszary o zróżnicowanych zasadach i warunkach sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, oznaczone symbolami: Obszar Staromiejski - O1, Obszar Śródmiejski - O2, Dzielnica „Dyrekcja” (Obszar Modernistyczny) - O3, Obszar Zurbanizowany - O4, Obszar Przemysłowy - O5, Obszar Przyrodniczy - O6, na podstawie występujących w nich charakterystycznych cech krajobrazu przyrodniczo – kulturowego.

  • Uchwała ustala zasady i warunki sytuowania ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane.
  • Uchwała ustala zasady i warunki sytuowania tablic reklamowych, urządzeń reklamowych i szyldów.
  • Uchwała określa terminy dostosowania do zasad i warunków.
Podstawowe zasady dotyczące reklam

W odniesieniu do tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w tym szyldów zakazuje się:

  • lokalizowania tablic i urządzeń reklamowych w miejscach otwarć widokowych w kierunku krajobrazów otwartych i wartościowych architektonicznie zespołów zabudowy.
  • tablic reklamowych i urządzeń reklamowych umieszczanych na konstrukcjach na kołach (na przyczepie, na lawecie); • sytuowania tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w odległości mniejszej niż 0,5 m od tablic z numerami porządkowymi nieruchomości oraz nazwami ulic.
  • przesłaniania otworów okiennych lub drzwiowych, przeszkleń oraz detali architektonicznych, z wyłączeniem reklam wykonanych z giętych lamp neonowych oraz znaków bez tła.
  • lokalizowania tablic i urządzeń reklamowych na drzewach, żywopłotach, zbiornikach wodnych.
  • umieszczania tablic i urządzeń reklamowych na ażurowych elementach ogrodzenia, barierkach i balustradach, murach oporowych.
  • W odniesieni do tablic reklamowych i urządzeń reklamowych w tym szyldów nakazuje się:
  • w obszarze O1, O2, O3 i O6 stosowanie wyłącznie treści informacyjnych związanych z prowadzoną działalnością w danym budynku i w zakresie oferowanego asortymentu.
  • sytuowanie tablic reklamowych i urządzeń reklamowych zgodnie z podziałami architektonicznymi obiektu budowlanego.
  • zachowanie pola ochronnego o wielkości nie mniejszej niż 15% wysokości i szerokości tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego.

W odniesieniu do szyldów nakazuje się:

  • sytuowanie nad witrynami lokali usługowych i handlowych w jednym wyznaczonym pasie nad witrynami z zachowaniem równych odstępów między sobą oraz elementami dekoracyjnymi elewacji.
  • aby szyldy nad witrynami lokali usługowych i handlowych, były tej samej wysokości w obrębie budynku.
  • umieszczanie szyldów wizytówkowych w sąsiedztwie wejścia do lokali.
  • stosowanie wyłącznie treści informacyjnych związanych z prowadzoną działalnością w danym budynku i w zakresie oferowanego asortymentu.
  • ujednolicenie co do wielkości, wykonanie z jednego materiału i jednorodnej stylistyce oraz zgrupowane w wyznaczonym miejscu na elewacji o jednej osi szyldów wizytówkowych, gdy liczba szyldów na budynku jest większa niż jeden.
  • sytuowanie szyldów o jednolitych gabarytach, wysokościach ich sytuowania i długościach wysięgników, na których są umieszczane, dla szyldów sytuowanych na elewacjach.
Zakazuje się ogrodzeń:
  • wykonanych z: a) prefabrykowanych paneli betonowych i żelbetowych, z wyłączeniem podmurówki ogrodzenia, b) blach, płyt z tworzyw sztucznych, tkanin, tekstyliów i folii, zawierających elementy ostre lub niestanowiących integralnego elementu przęsła ogrodzenia.
  • wokół otwartych terenów zieleni, w szczególności lasów, pól, nieużytków zielonych, dolin rzecznych, naturalnych zbiorników wodnych oraz obszarów cennych przyrodniczo i krajobrazowo, z wyłączeniem parków i terenów sportowych.
  • na terenach zabudowy wielorodzinnej.
  • w zabudowie mieszkaniowej jednorodzinnej i wielorodzinnej w obszarze Modernistycznym (O3).
  • o stopniu ażurowości przęsła mniejszym niż 50% w widoku równoległym wysokości ogrodzeń.
  • o wysokości większej do 1,8 m dla terenów zabudowy jednorodzinnej.
  • 1,1 m wokół placów zabaw, ogródków jordanowskich.
  • 0,8 m wokół ogródków gastronomicznych.
  • 1,8 m wokół zieleńców, parków.
  • 5 m wokół obiektów i terenów sportowych, terenów rekreacyjnych, jeżeli wymaga tego ich funkcja (tzw. piłkołapów i piłkochwytów).
  • dla ogrodzeń tymczasowych związanych z placem budowy dopuszcza się ogrodzenie pełne o maksymalnej wysokości 2,2m.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ivonka 08.02.2023 12:52
Mądra, bardzo potrzebna uchwała. Można? Można! Dziękujemy!

Ivonka 08.02.2023 12:16
Ta uchwała z pewnością jest jedną z najmądrzejszych w ostatnim okresie. Dziękujemy. Tak trzymać!

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamareklama Bon Ton
Reklamadotacje rpo
Reklama
Reklama