10 stycznia w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie odbyła się konferencja wojewody Lecha Sprawki, podczas której poinformował on o rozpoczęciu naboru wniosków na dofinansowanie zadań z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na rok 2023.
Z funduszu mogą zostać dofinansowane jedynie inwestycje, dotyczące remontu dróg powiatowych lub gminnych. Zadania muszą być zrealizowane w trybie jednorocznym, a ich początek musi nastąpić w roku 2023.
Nabór wniosków potrwa do 6 lutego. Wniosek o dofinansowanie może złożyć tylko ustawowy zarządca drogi. Województwo lubelskie do rozdysponowania pomiędzy samorządy otrzymało z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg prawie 98 mln złotych. Maksymalna kwota dofinansowania na jedno zadanie wynosi natomiast 30 mln zł.
– Z tego naboru wyłączone są dwa samorządy: miasto Lublin – miasto na prawach powiatu, które jest siedzibą wojewody i samorząd województwa lubelskiego. Nabór na zadania miejskie, czyli dla samorządu województwa oraz dla miast na prawach powiatu, które są siedzibą wojewody, czyli w naszym przypadku dla miasta Lublin został ogłoszony w 2022 roku i jest w końcowej fazie rozstrzygnięcia – informował wojewoda lubelski Lech Sprawka.
Jak dodał, poziom dofinansowania zadań wynosi do 80 proc. kosztów kwalifikowalnych realizacji zadania, w zależności od dochodu podatkowego danej jednostki samorządu terytorialnego na jednego mieszkańca, w stosunku do średniego dochodu podatkowego JST na jednego mieszkańca w skali kraju. – Te zadania ze względu na charakter będą finansowane w ramach wydatków bieżących. To ważna informacja dla samorządów, bo jest to inny sposób realizacji tego typu zadań. Poziom dofinansowania z Funduszu jest w granicach 50-80 proc., a wysokość dofinansowania uzależniona jest od poziomu dochodów poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Przyjęliśmy zasadę, że powiaty mogą złożyć trzy wnioski, a gminy dwa. Pulę środków dzielimy na dwie części: po 50 proc. na zadania gminne i 50 proc. na zadania powiatowe – wyjaśniał wojewoda.
Dany wniosek o dofinansowanie może dotyczyć jednej drogi, przy czym w ramach zadania można umieścić trzy odcinki tej drogi – odcinki, które bezpośrednio ze sobą nie sąsiadują. – Na długości całej drogi można wytypować jeden odcinek, dwa lub trzy. Taki wniosek będzie spełniał wymogi formalne – tłumaczył Lech Sprawka.
Przekazał też, że poziom dofinansowania zostanie ustalony po wpłynięciu wszystkich wniosków.
Czytaj też:
Chełm: Powstaje nowy blok TBS-u, ale mieszkań wolnych już w nim nie ma...
Jak minął rok chełmskim pustułkom? Z wizytą u Betonowskich i Marglowskich
Napisz komentarz
Komentarze