Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama https://chelmskiewidoki.pl

Chełm-Dorohusk. Zrobią 23 kilometry ekspresówki S12 za miliard złotych

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała najkorzystniejsze oferty w przetargach na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S12 o łącznej długości ok. 33 km.
  • Źródło: GDDKiA
Chełm-Dorohusk. Zrobią 23 kilometry ekspresówki S12 za miliard złotych

Źródło: GDDKiA

Chodzi o dwa fragmenty trasy między: Piaskami a Dorohuczą (9,8 km) oraz Chełmem a Dorohuskiem (ok. 23 km). Przetargi na wyłonienie wykonawców zostały ogłoszone jesienią ubiegłego roku. 

W postępowaniu na wyłonienie wykonawcy odcinka Piaski-Dorohucza wpłynęło 10 ofert. Najkorzystniejszą, opiewającą na około 358 mln zł, złożyło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Oferta tej firmy, o wartości 1 mld zł, została również wskazana jako najkorzystniejsza w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka Chełm-Dorohusk.

Odcinek Piaski - Dorohucza (o długości 9,8 km) zaczynać będzie się na istniejącym węźle Piaski Wschód, który zostanie przebudowany w ramach planowanej budowy drogi S17 Piaski - Łopiennik. Nowa droga początkowo przebiegać ma po północnej stronie obecnej drogi krajowej nr 12, następnie przetnie ją i od południa ominie Biskupice. Koniec odcinka planowany jest na wysokości Pełczyna.

Piaski-Dorohucza

Trasa przebiegać będzie po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze oraz omijając tereny wysoce zurbanizowane i cenne przyrodniczo. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga (po dwa pasy w każdym kierunku) oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.

Z pierwotnych planów, po wykonaniu badań geologicznych, wyłączony został fragment o długości ok. 5,7 km na połączeniu odcinków Piaski - Dorohucza oraz Dorohucza - Chełm. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi, stwierdzono występowanie odpadów przemysłowych. W związku z tym podjęto decyzję o ominięciu składowiska. Wiązać się to będzie ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej. To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia jej z sąsiednimi odcinkami.

-  Ogłosiliśmy już przetarg na wyłonienie wykonawcy dokumentacji projektowej (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej i dokumentów przetargowych) dla tego fragmentu trasy - czytamy w komunikacie GDDKiA. 

Chełm-Dorohusk

Początek odcinka zaplanowano w miejscowości Srebrzyszcze, gdzie „ekspresówka” przetnie istniejącą drogę krajową nr 12. Dalej trasa S12 przebiegać będzie po południowej stronie DK12. Ominie m.in. rezerwat przyrody Roskosz oraz miejscowość Pławanice. Za Teosinem, gdzie planowana jest budowa Miejsc Obsługi Podróżnych, przekroczy linię kolejową nr 7 relacji Warszawa - Dorohusk.  

W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Planowanych jest 16 wiaduktów, 59 przejść dla zwierząt oraz węzeł drogowy Dorohusk.

Droga będzie realizowana w systemie "projektuj i buduj". Oznacza to, że zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie trasy, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wybudowanie drogi oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. 

S12 w przetargu i realizacji

Droga ekspresowa S12 między Piaskami a przejściem granicznym w Dorohusku będzie liczyć ok. 75 km. Dla obwodnicy Chełma o długości ok. 13,6 km Lubelski Urząd Wojewódzki prowadzi obecnie postępowanie dotyczące wydania decyzji ZRID. Uzyskanie tej decyzji umożliwi wykonawcy rozpoczęcie robót w terenie. 

Trwa też przetarg na wyłonienie wykonawcy S12 na odcinku z Dorohuczy do Chełma (ok. 22 km). Oferty wykonawców zostały otwarte 28 grudnia. Obecnie trwa ich ocena.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Łoś 04.03.2023 11:22
Przecież żaby i rapuchy muszą kturedys przejść na drugą stronę jezdni. O Łosiach nie wspomnę. Chyba nie namalują im Zebry🤪

Jan 03.03.2023 12:25
A co z połączeniem S19 w rejonie Wilkołaza obok Bychawy do Piask do S12 (około 40 km). Przecież jadąc S19 z południa Polski można się dostać tą zwiększoną prędkościa do 120 km tylko obwodnicą północną Lublina , nadrabiając sporo drogi (Koszt i czas). do S12 a dalej do Chełma i Dorohuska. Może GDKiA weźmie to pod rozwagę. Jest to konieczność spięcia S19 i S12 na tym najkrótszym odcinku . Może Szanowna redakcja Super Tygodnia Chełmskiego podejmie ten temat . Mielibyście zasługę w tym bardzo ważnym temacie i dozgonną wdzięczność od wszystkich odwiedzających Pojezierze Łęczyńsko-Włodawskie i Ziemię Chełmską

ZYX 04.03.2023 14:44
Może za 20 lat jak już by powstało to w standardzie jednojezdniowej drogi ale nie ekspresówki

Janusz na kacu 03.03.2023 09:09
59 przejść dla zwierząt chyba kogoś poniosło

FANPIS 02.03.2023 19:29
Szkoda tylko ze nie bedzie poloczenia z drogo 844 Chelm -Hrubieszow w okolicy Kamien-Natalin

Bosa 02.03.2023 08:35
Nareszcie wschodnie zapomniane pitawale Europy pojadą ekspresowo nie po piachu gliniastym. Czy doczekamy?

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamareklama Bon Ton
Reklama
Reklama
Reklama