Inspektor Czajka uporządkował w swoim wystąpieniu stan wiedzy na temat możliwości finansowania wspólnych inwestycji lasów państwowych i samorządu. Doświadczenie pokazuje, że te działania obejmują najczęściej zadania drogowe, ale nie wszyscy wiedzą, że przebudowę arterii można tak naprawdę sfinansować z trzech różnych źródeł.
Wójt Zdzisław Krupa zauważył, że do tej pory gmina nie miała okazji, aby współpracować na płaszczyźnie wspólnych inwestycji z lokalnym nadleśnictwem, czyli nadleśnictwem Chełm, ale zapewnił jednocześnie, że ten stan rzeczy ma ulec zmianie.
- Teraz podejmowana będzie inicjatywa związana z drogą transportu leśnego w Pawłowie. Na tym etapie czekamy na decyzję generalnej dyrekcji lasów państwowych w tej sprawie. Już teraz jednak dziękuję panom leśniczym za podjęte dotychczas działania – mówił podczas posiedzenia wójt Krupa.
Zapewnił jednocześnie, że jeśli uda się zrealizować wszystkie zamierzenia, to lepsze warunki komunikacyjne na tym terenie uzyskają nie tylko pracownicy leśni, ale także rolnicy.
Waldemar Czajka przypomniał, że najwięcej środków na różnego rodzaju budowy, przebudowy i remonty dróg lasy państwowej mają wyasygnowane w ramach tzw. funduszu leśnego.
- Fundusz leśny to taka swoista rezerwa lasów państwowych na wypadek wystąpienia kryzysu czy klęski. To dokładanie taka sama rezerwa, jaką każdy z nas stara się zasilać w ramach swojego domowego budżetu. Niemniej jednak w ramach tego funduszu funkcjonuje też osobna pula środków właśnie na inwestycje drogowe w samorządach – wyjaśnił radnym i władzom gminy.
Aby dany samorząd mógł pozyskać środki z tej puli, musi oczywiście o nie aplikować. W ocenie wniosku uwzględniane są choćby takie parametry, jak stopień zalesienia danego terenu. Więcej punktów otrzymają więc te gminy, które wykażą, że mają na swoim terenie więcej lasów. Oceniane jest także to, czy dana droga biegnie w pobliżu kompleksu leśnego i jaki charakter ma ów las.
- Druga pula to środki własne danego nadleśnictwa. Jeśli w danym nadleśnictwie uda się wypracować odpowiednią nadwyżkę, to może być ona przeznaczona właśnie na takie cele – kontynuował swoją prezentację Czajka.
Trzecie źródło, z którego samorządy mogą pozyskiwać środki, to Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Okazuje się, że lasy państwowe są zobligowane do tego, aby do funduszu odprowadzać 2% wypracowanych dochodów ze sprzedaży drewna. W ten sposób „kasa” funduszu może być stale zasilona i przeznaczana dalej na inwestycje drogowe. Przez ostatnie dwa lata lasy odprowadziły na ten cel ok. 300 mln zł. Cukrownia w Krasnymstawie na ten sam fundusz odprowadza już 7,5% swoich zysków.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze