Kilka dni temu do naszej redakcji zgłosił się rozżalony czytelnik. Pan Łukasz chce zrobić prawo jazdy kategorii A. Przyszły motocyklista zgłosił się do jednej z chełmskich szkół jazdy w celu odbycia kursu przygotowującego do egzaminu państwowego. Niestety, w szkole wprowadzono go w błąd.
- Powiedziałem pani, że posiadam kategorię A1, która teraz co prawda nic nie znaczy, ale przed laty, kiedy ją robiłem, miała dla mnie sens. Słyszałem, że dzięki temu jestem zwolniony z egzaminu teoretycznego. Jednak kobieta w jednym z ośrodków szkolenia dla kierowców upierała się, że nie jest to możliwe. Poczułem się oszukany... - bulwersuje się pan Łukasz.
Sprawdziliśmy - zadzwoniliśmy do czterech ośrodków z Chełma z pytaniem o kurs prawa jazdy kat. A. We wszystkich dowiedzieliśmy się, że koszt kursu wynosi 2500 zł. Oczywiście zanim zapiszemy się na kurs, koniecznością jest stworzenie profilu kandydata na kierowcę (można to zrobić w odpowiednim swojemu miejscu zameldowania wydziale komunikacji). Kurs w większości szkół obejmuje materiały szkoleniowe do egzaminu teoretycznego (tylko jedna szkoła prowadzi wykłady, pozostałe pozostawiają kandydata wyłącznie z materiałami) oraz praktykę, czyli naukę jazdy na motocyklu w wymiarze 20 godzin.
Sprawa komplikuje się, gdy kandydat ma (tak jak pan Łukasz) prawo jazdy kat. A1. W dwóch szkołach usłyszeliśmy, że nie ma to żadnego znaczenia, bo egzamin teoretyczny nie byłby obowiązkowy tylko w przypadku, gdy kandydat, posiadając kategorię A1, ubiega się o kat. A2. Analogicznie - posiadacz kat. A2, nie musi zdawać egzaminu teoretycznego i przechodzić badań lekarskich, chcąc zdać prawo jazdy kat. A. Problem w tym, że nie jest to prawda....
W jednej z chełmskich szkół jazdy powiedziano nam, że w przypadku posiadania przez kursanta prawa jazdy kat. A1 szkolenie "zamyka się" w 10 godzinach praktyki, a ze względu na na to, że teoria jest już zaliczona, a praktyka to tylko połowa godzin koniecznych do "wyjeżdżenia", to i cena kursu o połowę spada - koszt ten więc to 1250 zł. W innej ze szkół dowiedzieliśmy się tylko o braku potrzeby zdawania egzaminu teoretycznego, jednak liczba godzin jazdy ani cena nie uległy zmianie.
- Jeżeli kursant posiada prawo jazdy kat. A1, to teorii nie zdaje - potwierdził nam Mariusz Ostrowski, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Chełmie.
Ostrowski dodaje też, że szkolenie kursantów pozostawia wiele do życzenia... Zdawalność egzaminu teoretycznego wynosi około 50%, a praktycznego tylko 30%-40%. Wiele osób "oblewa" egzamin już na przygotowaniu pojazdu.
Przed panem Łukaszem więc niełatwe zadanie...
- To przykre, że na każdym kroku musimy uważać, żeby nas nie oszukano. Gdyby nie informacje od znajomych, to nie byłbym świadomy tego, że ta cała procedura jest dla mnie krótsza. Bo dlaczego miałaby nie być? To chyba przepisy prawa decydują o takich rzeczach, a nie dany ośrodek szkolenia... - dodaje pan Łukasz.
Prawo jazdy kategorii AM dozwolone jest już od 14 roku życia i pozwala prowadzić: motorower, czterokołowiec lekki (na przykład mały quad). Prawo jazdy kategorii A1 zdobyć można w wieku lat 16 i prowadzić: motocykl o pojemności skokowej silnika do 125 cm3, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg, motocykl trójkołowy o mocy do 15 kW oraz pojazdy z kategorii AM. Prawo jazdy kategorii A2, dzięki niemu już od 18. roku życia można prowadzić: motocykl o mocy do 35 kW, stosunku mocy do masy własnej do 0,2 kW/kg, motocykl trójkołowy o mocy do 15 kW oraz pojazdy z kategorii AM. Prawo jazdy kat. A możemy dopiero po 24. roku życia, lub w wieku 20 lat, pod warunkiem, że wcześniej zdaliśmy egzamin na uprawnienia A2 i mamy je już przez dwa lata. Kategoria A pozwala jeździć każdym motocyklem, pojazdami kategorii AM, a także zespołami ściśle określonych typów (AM, A1, A2). |
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze