Istotą zachowania asertywnego jest także umiejętność odmawiania, tzn. mówienia ,, NIE” w sposób pewny, zdecydowany a jednocześnie nieuwłaczający godności innych osób a także podanie konkretnej przyczyny odmowy. Należy pamiętać, że asertywność okazuje się bardzo i często przydatna w przypadku zaistniałych konfliktów – pozwala dojść do satysfakcjonującego obydwie strony kompromisu. Z drugiej strony, asertywność polega także na umiejętności przyjmowania pod swoim adresem zarówno komplementów i pochwał, jak i krytyk oraz negatywnych ocen.
Podsumowując być asertywnym znaczy:
- posiadać szacunek do samego siebie;
- nie ulegać łatwo wpływom i naciskom ze strony otoczenia;
- posiadać wyraźnie sprecyzowany cel i dążyć do jego realizacji;
- mieć świadomość własnych możliwości, zalet, ale także wad i ograniczeń
- dbać o własne sprawy, ale uwzględniając przy tym również interesy innych ludzi;
- upominać się o swoje prawa lub występować w tym celu w imieniu osób trzecich.
Po wprowadzeniu i omówieniu komunikatu ,, Asertywność” młodzież została podzielona na grupy dwuosobowe i wykonywała ćwiczenie, którego celem było poznanie skutków jakie powodują różne wyrażenia rozpoczynające wypowiedzi asertywne. Zostały udzielone wskazówki, jak formułować asertywne komunikaty. Po wykonaniu ćwiczeń uczniowie wypowiadali się na temat odczuć jakie wywołały w nich dane wyrażenie. Zadano również pytanie w jakich sytuacjach uczestnicy je zastosują?
Na koniec przypomniano uczniom o konkursie plastycznym organizowanym przez MCK w Rejowcu Fabrycznym a także możliwości korzystania z portalu dokariery.pl i Elektronicznego Centrum Aktywizacji Młodzieży.
Uczniom bardzo aktywnym zostały wręczone upominki – gadżety MCK
Napisz komentarz
Komentarze