Nowy terminal intermodalny powstanie w rejonie stacji kolejowej Chełm Wschodni, w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowych nr 7 i szerokotorowej linii nr 63. W pobliżu znajduje się także droga krajowa nr 12. Ponadto budowany jest tam też węzeł na drodze ekspresowej S12, która będzie północną obwodnicą Chełma. Lokalizacja ta zapewni szybkie połączenia z innymi częściami Polski oraz państwami sąsiednimi, co dodatkowo zwiększa strategiczne znaczenie inwestycji.
„W przypadku odbudowy Ukrainy, będzie gotową bazą dla przedsiębiorców” - napisał prezydent Jakub Banaszek.
ARP już otrzymała pozwolenie na budowę, które według obwieszczenia prezydenta obejmuje: "Budynek magazynowo-produkcyjny z częścią biurowo-socjalno-szatniową, zbiornik na wodę do celów przeciwpożarowych i przepompownię, kontenerową stację trafo, kontenerowy agregat prądotwórczy, pylon reklamowy, wiatę wypoczynkową, parking dla samochodów osobowych, plac manewrowy, szczelny osadnik na ścieki sanitarne, instalację wodociągową do celów bytowych i celów przeciwpożarowych z hydrantami, zewnętrzną instalację kanalizacji sanitarnej, zewnętrzną instalację oświetlenia terenu, zewnętrzną instalację teletechniczną, zewnętrzną instalację elektroenergetyczną, zewnętrzną instalację gazu, punkty ładowania (8 szt.) samochodów elektrycznych z kanałem na przewody, wewnętrzną instalację kanalizacji deszczowej z odprowadzeniem wód opadowych i roztopowych do rowu z budową wylotu".
Terminal Intermodalny Cedrob Cargo
W Chełmie rozwijany jest także inny projekt. Chodzi o budowę terminala intermodalnego przez firmę Cedrob Cargo. Prezydent kilka dni temu zaprezentował wizualizację inwestycji, która powstanie przy ul. Fabrycznej.
„Firma złożyła do UM wniosek o pozwolenie na budowę” - poinformował.
W opisie technicznym projektu czytamy, że:
"Roboty związane z niniejszą inwestycją polegają na rozbudowie istniejącego układu torowego o dodatkowe tory przeładunkowe, manewrowe, odstawcze oraz serwisowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Niniejsza rozbudowa układu torowego ma na celu zapewnienie właściwego przeładunku materiałów sypkich oraz kontenerów transportowanych przez firmę CEDROB CARGO Sp. z o.o. oraz zapewnienia optymalnego ruchu pociągów w obrębie bocznicy, jak również zapewnienia właściwego połączenia z siecią PKP PLK S.A. Przedmiotem odrębnego szczegółowego opracowania jest budowa obiektu magazynowo-suszarniczego, który służy do czyszczenia i suszenia ziarna do właściwych parametrów, a następnie magazynowania go w wentylowanych zbiornikach płaskodennych, oraz wydania ziarna na transport. Całość prac zakłada wykonanie bazy magazynowej silosów płaskodennych z suszarnią, czyszczalnią oraz punktem przyjęcia i wydania ziarna".
Postępowanie przetargowe wygrała tyska firma TorKol Sp. z o.o. Terminal ma być gotowy w połowie 2026 roku.
Przypominamy, że już w październiku 2022 roku ogłoszono, że Cedrob Cargo, spółka należąca do Cedrob S.A., zrealizuje w Chełmie duże centrum logistyczne. Firma, która działa od 2017 roku, specjalizuje się w transporcie intermodalnym surowców do produkcji pasz oraz w świadczeniu usług logistycznych. Jakub Banaszek podkreślał wtedy, że ta inwestycja to efekt kilkumiesięcznych działań promocyjnych i negocjacji prowadzonych przez dział obsługi inwestora.
„Dzięki budowie terminalu przeładunkowego i rozległej bazy magazynowej znacznie usprawnimy współpracę z polskimi producentami zbóż w tym regionie. Jednorazowo będziemy mogli przechowywać 100 tys. ton zbóż, które następnie trafią za pomocą transportu intermodalnego Cedrob Cargo do wytwórni pasz” – podała firma na Facebooku w 2022 roku.
Kamienie milowe dla lokalnej gospodarki
Oprócz inwestycji na terenie miasta, w trakcie procedowania jest także budowa Suchego Portu Przeładunkowego w gminie Chełm. Jest to inwestycja, skupiająca uwagę inwestorów z całego świata, w tym Korei Południowej. Suchy port ma wspierać transport między Azją a Europą oraz odbudowę Ukrainy, jednocześnie generując nowe miejsca pracy i wspierając lokalną gospodarkę. Jak podkreślał prezes ISPCH, dr Mariusz Rudzki, inwestycja ma przekształcić nasz region w międzynarodowy węzeł handlowy, łącząc wschód z zachodem.
Równolegle rozwijane inwestycje mają ogromne znaczenie dla rozwoju Chełma jako regionalnego centrum logistycznego. Ich położenie w sąsiedztwie ważnych szlaków transportowych oraz dostęp do infrastruktury kolejowej i drogowej umożliwią sprawną dystrybucję towarów, a także będą stanowić zaplecze logistyczne dla odbudowy Ukrainy po wojnie.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze