Nowe autobusy, produkowane w Świdniku to nowoczesne 12-metrowe pojazdy NesoBus. Każdy z nich pomieści 93 pasażerów, z czego maksymalnie 37 na miejscach siedzących. Ich największym atutem jest wodorowy napęd, który sprawia, że są one całkowicie bezemisyjne - jedynym efektem ubocznym ich pracy jest para wodna. Autobusy te mają zasięg około 450 km, a ich średnie zużycie wodoru wynosi 8 kg na 100 km.
Poniżej galeria zdjęć:
Miasto Chełm konsekwentnie realizuje inwestycje w ekologiczny transport publiczny. 18 marca 2024 r. prezydent miasta Jakub Banaszek, podpisał umowę na dostawę 26 autobusów wodorowych od konińskiej firmy PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. Kontrakt opiewa na kwotę niemal 97 milionów złotych, co było najkorzystniejszą ofertą spośród trzech firm biorących udział w przetargu. Zgodnie z umową, pierwsze autobusy wyruszą na ulice Chełma już w październiku bieżącego roku.
Aby dostosować miejską infrastrukturę do obsługi nowoczesnych autobusów, miasto realizuje rozbudowany projekt komunikacyjny. Prace trwają już przy ul. Okszowskiej, gdzie powstaje nowa zajezdnia, oraz przy ul. Karłowicza, Ceramicznej i Zawadówce, gdzie budowane są nowe pętle autobusowe. W ramach modernizacji zajezdnia autobusowa zostanie wyposażona w niezbędne pomieszczenia socjalne dla kierowców, a przystanki, które dotąd nie przeszły remontu, zostaną unowocześnione. Projekt jest wspierany środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, który przekazał na ten cel ponad 44 mln zł.
Zabezpieczenie dostaw paliwa
6 listopada 2024 r. prezes Chełmskich Linii Autobusowych Mariusz Chudoba, podpisał umowę na dostawy paliwa wodorowego z firmą PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o.o. z Konina. Umowa obowiązuje przez 6 lat – od 16 kwietnia 2025 r. do 15 kwietnia 2031 r. W przetargu na dostawy paliwa wystartowała tylko ta firma, co uczyniło ją jedynym oferentem. Kontrakt przewiduje dostarczenie szacunkowo 430 000 kg wodoru, z gwarantowanym minimum na poziomie 322,5 tys. kg. Cena jednostkowa paliwa wynosi 68,90 zł netto za kilogram, co oznacza, że roczny koszt paliwa dla nowych autobusów wyniesie ponad 4,5 mln zł netto (5,6 mln zł brutto).
Wprowadzenie autobusów wodorowych wiąże się z wyższymi kosztami paliwa w porównaniu do tradycyjnych pojazdów diesla. Szacuje się, że 26 nowych autobusów będzie rocznie pokonywać około 900 tys. km, co przełoży się na zużycie 66 tys. kg wodoru. Dla porównania, we flocie pozostanie 6 autobusów diesla, które przejadą 200 tys. km rocznie, generując koszt paliwa na poziomie 288 tys. zł netto (354 tys. zł brutto). W porównaniu do roku 2022, gdy na paliwo dla starszych autobusów wydano niemal 2,7 mln zł netto (2,9 mln zł brutto), wzrost kosztów operacyjnych jest zauważalny.
Decyzja o wprowadzeniu autobusów wodorowych to duży krok w stronę nowoczesnego, ekologicznego transportu publicznego. Zmniejszenie emisji spalin i wpisanie się w unijną politykę zrównoważonego rozwoju to kluczowe argumenty za tą inwestycją. Jednak koszty eksploatacji, w tym waloryzacja cen wodoru, budzą pewne obawy. Oczekuje się, że w miarę popularyzacji technologii wodorowej jej koszty będą malały, ale na ten moment Chełm stoi przed wyzwaniem związanym z utrzymaniem rentowności transportu publicznego.
Inwestycja w wodór spotkała się z krytyką niektórych ekspertów. Jacek Werder, analityk zarządzania gospodarką odpadami związany z Polską 2050 Szymona Hołowni, publicznie zakwestionował sens wyboru autobusów wodorowych zamiast elektrycznych. Podkreśla, że eksploatacja pojazdów na wodór jest 3-4 razy droższa niż elektrycznych, a zaoszczędzone środki mogłyby zostać przeznaczone na rozwój lokalnych źródeł OZE i magazynów energii.
Chełmskie Linie Autobusowe są spółką miejską, co oznacza, że są dofinansowywane z budżetowych środków miasta i to się nie zmieni. Możemy więc spodziewać się, że w najbliższych miesiącach Rada Miasta Chełm podejmie decyzję o zwiększeniu rekompensaty dla CLA, by zbilansować wzrastające koszty utrzymania taboru.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze