Jak to wygląda pod kątem ocen otrzymywanych przez polskich uczniów w ramach lekcji matematyki? Według danych NIK, aż 61% licealistów i 70% uczniów niższych klas otrzymało przynajmniej jedną ocenę niedostateczną w semestrze. Raport wskazuje jasno, że wszyscy uczniowie mają zdecydowanie większe problemy z matematyką niż z innymi przedmiotami. Średni wynik zdawalności matury z „królowej nauki” wynosi 55%, podczas gdy języka polskiego to 60%, a języka obcego 73%. Wszystkie te dane skłoniły NIK do poddania w wątpliwość obowiązkowej matury z matematyki.
- Matematyka ma olbrzymią wartość wśród nauk, ale matura z tego przedmiotu nie stanowi sama w sobie wartości dodanej w procesie nauczania – podkreśla NIK. - Wręcz przeciwnie, ponieważ stanowi obciążenie dla 1/3 absolwentów. Maturzyści, którzy nie planują przyszłości związanej z naukami ścisłymi mogliby skupić się na przedmiotach, które sami uważają za ważniejsze w dalszej karierze zawodowej.
NIK podaje również, że główną przyczyną tak słabej znajomości i zdawalności egzaminów z matematyki są wady samego procesu nauczania. Zróżnicowana wiedza i umiejętności w zakresie tego przedmiotu powodują, że wielu uczniów nie nadążą za częścią tych „bardziej pojętnych”. Być może lepsze wyniki w statystykach dałby podział, taki jak w przypadku nauczania podstawowego i zaawansowanego z języków obcych. Sami ankietowani w szkołach również są tego zdania, przyznając, że w zbyt licznych klasach, nawet 80% uczniów ma problemy z matematyką, przez co omawianie danych zagadnień trwa dłużej. A tym samym, przez kilka semestrów przerabiane jest mniej zaplanowanego materiału.
Na niewiele, jak się okazuje, zdają się także korepetycje lub zajęcia pozalekcyjne, z których korzysta w sumie średnio 30% uczniów. W ocenie NIK problemem jest również zbyt słabe wyposażenie sal do lekcji matematyki w materiały do nauki. Negatywnie na statystyki wpływa także to, że często matematyka jest jedną z ostatnich lekcji danego dnia. Przemęczeni uczniowie nie mają zwyczajnie siły skupiać się na zapamiętywaniu skomplikowanej wiedzy.
We wnioskach do Ministerstwa Edukacji Narodowej NIK zwraca się m.in. o monitorowanie podstawy programowej z matematyki, a także wsparcie metodyczne dla nauczycieli. Najwyższa Izba Kontroli pyta również o możliwość zawieszenia matury z matematyki jako obowiązkowej. Co na to MEN?
- Matematyka nadal będzie przedmiotem obowiązkowym na egzaminie maturalnym, tak jak w większości krajów europejskich – informuje w oficjalnym komunikacie Ministerstwo Edukacji Narodowej. - Wyłączenie, choćby czasowe, egzaminu z matematyki z części obowiązkowej egzaminu maturalnego zniszczyłoby obiektywne i porównywalne w skali kraju narzędzie rekrutacyjne polskich szkół wyższych. Egzaminy gimnazjalny i ósmoklasisty z matematyki oraz egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym to jedyne, rzetelne narzędzia służące weryfikacji poziomu wiadomości, a także umiejętności uczniów, m. in. w zakresie kompetencji matematycznych. Bez tych narzędzi nie będzie żadnej możliwości wyciągnięcia jakichkolwiek wniosków służących kształceniu.
Napisz komentarz
Komentarze