Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami, maszyniści mieli obowiązek włączać sygnał dźwiękowy Rp 1 Baczność przed zbliżaniem się do każdego przejazdu kolejowo-drogowego, bez względu na to, czy jest on wyposażony w zabezpieczenia automatyczne, czy też obsługuje go dróżnik. Dźwięk klaksonu ostrzega przed zbliżającym się pociągiem pracowników kolejowych, podróżnych, a także uczestników ruchu znajdujących się w pobliżu torowiska oraz przejazdu.
Skąd ta zmiana? Jest ona podyktowana przede wszystkim komfortem osób mieszkających w pobliżu niektórych przejazdów kolejowo-drogowych. Głośny sygnał o niektórych porach dnia i nocy stawał się dla nich uciążliwy. Na początek ministerstwo wytypowało ponad 750 przejazdów w całym kraju, gdzie motorniczy będą zwolnieni z tego obowiązku. Jeśli takie rozwiązanie się sprawdzi i nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo, będzie wdrażane w kolejnych miejscach. Nowelizacja obejmuje jednak tylko te przejazdy, które są wyposażone w półsamoczynny lub całkowicie samoczynny system zabezpieczający całą szerokość skrzyżowania drogi z torami. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy podczas zbliżania się do takiego przejazdu maszynista zauważy zagrożenie lub zostanie o nim poinformowany.
Znowelizowane rozporządzenie wejdzie w życie po upływie pół roku od dnia jego ogłoszenia.
Napisz komentarz
Komentarze