Pociągi wracają do łask
Na kilku odcinkach regionalnych kolei pasażerów obsługują nowoczesne zespoły trakcyjne, które odmieniły standard podróży. Chodzi o 9 nowoczesnych pociągów elektrycznych. Pojazdy poruszają się dzięki oszczędnym zespołom napędowym i rozwijają prędkość do 160 km/h. W każdym pociągu jest 105 miejsc siedzących. Na szczególną uwagę zasługuje troska o osoby z niepełnosprawnościami. Na pokładzie znajdą oni systemy wspomagające, z pętlami indukcyjnymi włącznie.
Pociągi wyposażono w wiele nowoczesnych rozwiązań, które szybko zyskały uznanie pasażerów. Chodzi przede wszystkim o pełny monitoring, klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej. – Teraz w pociągu jest czysto, bezpiecznie i, co dla mnie jest bardzo ważne, mam miejsce na rower – mówi jadący z Lublina do Szastarki pan Krzysztof.
Zadowolonych pasażerów jest więcej. Wielu z nich na kolej wróciło po dłuższej przerwie. – I taki też był nasz cel – mówi Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski. – Starając się o unijne dofinansowanie tego przedsięwzięcia zakładaliśmy, że poprawimy wewnętrzne skomunikowanie regionu.
Na zakup nowych pociągów samorząd województwa przeznaczył ponad 165,2 mln zł. Większość, bo prawie 130,3 mln zł, pochodziło z Funduszy Europejskich.
Pieniądze na kolej Województwo Lubelskie wydało już po raz drugi. W latach 2007-2020 z pieniędzy unijnych udało się kupić trzy zespoły trakcyjne. Były to jednak pociągi o napędzie spalinowym.
Zyska także środowisko
Z rezultatów, jakie udało się osiągnąć dzięki aktualnemu projektowi, na co dzień korzystają nie tylko mieszkańcy województwa, ale także turyści. – Tegoroczne wakacje postanowiłam poświęcić na poznanie swojej małej ojczyzny. Dzisiaj wybrałam podróż pociągiem do Chełma. Wreszcie zobaczę podziemia kredowe. Ponoć warto – opowiada pani Ewelina.
W tym miejscu trzeba podkreślić ekologiczny charakter tej kolejowej inwestycji. Nowoczesne pociągi znakomicie wpływają na ograniczenie szkód, jakie czyni transport indywidualny w środowisku naturalnym. – Zakupione jednostki mogą jednocześnie przewieźć 1710 osób. W projekcie założyliśmy, że tylko w ciągu jednego roku z możliwości, jakie kolejom regionalnym daje nowy tabor, skorzysta ponad 200 tys. osób. Liczymy na to, że wielu kierowców zostawi samochody i wybierze kolej – dodaje marszałek Jarosław Stawiarski.
Dokąd pojedziemy nowym pociągiem
Nowe składy obsługują trasy:
Łuków – Terespol;
Dęblin – Lublin – Chełm;
Łuków – Dęblin;
Lublin – Kraśnik – Szastarka;
Świdnik Miasto – Lublin Airport.
A Wy dokąd się wybierzecie? Pani Ewelina, przed wyprawą do Chełma, przejrzała stronę internetową www.lubelskietravel.pl – To, co tam przeczytałam, zdecydowało o wycieczce – mówi. – Następny pewnie będzie Kraśnik. Oczywiście też pojadę pociągiem.
Napisz komentarz
Komentarze