- To bardzo dobra wiadomość, która oznacza, że wkrótce rozpocznie się budowa tej drogi. Obecnie natężenie ruchu w Chełmie jest bardzo duże. Często tworzą się korki, a dzięki obwodnicy zmniejszy się ruch szczególnie na ulicach: Rejowieckiej i Rampa Brzeska. Będzie bezpieczniej, zarówno dla mieszkańców, jak i kierowców. Inwestycja przyczyni się też do rozwoju miasta - mówi Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Inwestycja realizowana jest w formule "zaprojektuj i wybuduj". Umowa o wartości 442 mln zł została podpisana z wykonawcą już w czerwcu 2021 roku.
- Etap projektowania jest już zakończony, a kolejny to realizacja robót w terenie. Po przekazaniu placu budowy wykonawca inwestycji, firma Strabag, rozpocznie prace budowlane. Powstanie 13,5 km dwujezdniowej drogi, z dwoma pasami ruchu. Wybudowane zostaną cztery węzły drogowe, 17 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej. Powstaną też przejścia dla zwierząt, a także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. W ramach inwestycji zbudowane zostaną również drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także tak zwany obwód utrzymania drogi ekspresowej - wylicza Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy GDDKiA w Lublinie.
Trasa przebiegać będzie w nowym śladzie i ominie Chełm od północnej strony, od strony Piask. Kierowcy wjadą na nią pomiędzy Stołpiem i Janowem, na węźle Chełm Zachód. Drugi z węzłów, Chełm Północ, powstanie w miejscowości Horodyszcze, gdzie zlokalizowany zostanie też obwód utrzymania drogi ekspresowej. Dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie będzie węzeł drogowy Chełm Okszów. Następnie za tą miejscowością obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm-Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, na połączeniu z obecną DK12 w Kolonii Antonin. Zakończenie robót planowane jest w 2025 roku.
Wydanie decyzji ZRID umożliwia wykonawcy rozpoczęcie prac, które nastąpi po przekazaniu placu budowy. W pierwszej kolejności wykonane zostaną prace przygotowawcze: rozpoznanie saperskie, prace geodezyjne, a także inwentaryzacja nieruchomości.
- Dla dotychczasowych właścicieli nieruchomości to również rozpoczęcie procedur związanych z wypłatą odszkodowań, które prowadzi wojewoda lubelski - dodaje Mirosław Czech.
Droga ekspresowa S12 między Piaskami a przejściem granicznym w Dorohusku będzie liczyć ok. 75 km. W całości przebiegać ma po nowym śladzie, przecinając obszary rolnicze oraz omijając tereny wysoce zurbanizowane i cenne przyrodniczo. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga, z dwoma pasami w każdym kierunku oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
- Wybraliśmy już najkorzystniejsze oferty w przetargach na wyłonienie wykonawców odcinków Piaski-Dorohucza, Dorohucza-Chełm oraz Chełm-Dorohusk. Dla odcinków Piaski-Dorohucza oraz Chełm-Dorohusk zakończyły się już obligatoryjne kontrole Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych i wkrótce planujemy podpisanie umów z wykonawcami. Z kolei dla odcinka Dorohucza-Chełm kontrola ta wciąż trwa - informuje Łukasz Minkiewicz.
Z pierwotnych planów, po wykonaniu badań geologicznych, wyłączony został fragment o długości ok. 5,7 km na połączeniu zakładanych wcześniej dwóch odcinków realizacyjnych. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi stwierdzono bowiem występowanie odpadów przemysłowych.
- W związku z tym podjęliśmy decyzję o ominięciu składowiska. Wiąże się to ze zmianą przebiegu trasy między Pełczynem a miejscowością Chojno Nowe, opracowaniem nowego wariantu i uzyskaniem decyzji środowiskowej. To najkrótsza droga do realizacji tego fragmentu trasy i połączenia jej z sąsiednimi odcinkami. Dla tego fragmentu trasy wyłoniliśmy już wykonawcę dokumentacji projektowej, czyli studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, materiałów do uzyskania decyzji środowiskowej i dokumentów przetargowych. Wkrótce podpiszemy umowę - zapowiada rzecznik.
Wraz z budową odcinka drogi ekspresowej Chełm-Dorohusk, zrealizowane zostaną także drogi dojazdowe do obsługi przejścia drogowego w Dorohusku. Porozumienie w tej sprawie podpisali wojewoda lubelski Lech Sprawka i pełniący obowiązki Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.
Porozumienie obejmuje zaprojektowanie i budowę dróg do obsługi istniejącego drogowego przejścia granicznego z Ukrainą w Dorohusku oraz do planowego Terminala samochodowego w Okopach na odcinku ok. 2,5 km od Okop w kierunku granicy (po obu stronach jezdni). Inwestycja będzie sfinansowana przez Wojewodę Lubelskiego.
Napisz komentarz
Komentarze