Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Mieszkania, apartamenty, kawalerki do wynajęcia
Reklama https://chelmskiewidoki.pl

Szkolny Budżet Partycypacyjny - co to takiego i czy powstanie w chełmskich szkołach?

Jeden z radnych miejskich wpadł na pomysł, aby uczniowie, podobnie jak mieszkańcy miasta, mieli swój budżet. Mogliby sami decydować o jego przeznaczeniu, a tym samym nabywać nowe umiejętności i kwalifikacje.
członkowie prezydium młodzieżowej rady miasta chełm

Źródło: FB/Młodziezowa Rada Miasta Chełm

Mariusz Kowalczuk to Radny Rady Miasta Chełm z ramienia stowarzyszenia Chełmianie, a także zastępca dyrektora ds. administracyjnych Samodzielnego Publicznego Wojewódzkiego szpitala Specjalistycznego w Chełmie. Radny nie tak dawno złożył interpelację w sprawach związanych z oświatą. 

Jednym z jego pomysłów jest wprowadzenie w 2024 roku Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego w chełmskich placówkach oświatowych. O przeznaczeniu części szkolnego budżetu decydowałaby społeczność szkolna. Projekt ten miałby działać na zasadzie Budżetu Obywatelskiego. Uczniowie i uczennice zgłaszaliby pomysły i tworzyli projekty, a następnie sami wybrali te, które ich zdaniem byłyby najbardziej atrakcyjne i potrzebne. 

- Projekty te mogłyby dotyczyć różnorodnych dziedzin, takich jak: infrastruktura szkoły, wyposażenie klas, działań kulturalnych i sportowych czy też edukacyjnych inicjatyw. Jest to doskonała okazja do nauki demokratycznego procesu podejmowania decyzji oraz rozwijania umiejętności współpracy i odpowiedzialności obywatelskiej. Poprzez uczestnictwo w tym procesie, uczniowie mogą się nauczyć zarządzania środkami finansowymi, priorytetyzacji potrzeb oraz kształtowania swojego otoczenia. Takie podejście nie tylko wzmacniałoby więzi społeczności szkolnej, ale również pomogłoby w wykształceniu odpowiedzialności i aktywnego udziału w życiu publicznym już od młodego wieku -  pisze w interpelacji Mariusz Kowalczuk.

Według radnego Szkolny Budżet Partycypacyjny pomógłby w integracji społeczności szkolnej i wzmocnieniu u tej grupy poczucia odpowiedzialności oraz zaangażowania w życie szkoły. 

- Wierzę, że wprowadzenie Szkolnego Budżetu Partycypacyjnego stanowiłoby istotny krok w kierunku budowania społeczeństwa demokratycznego oraz aktywizacji naszej młodzieży - dodaje Kowalczuk.

Na interpelację radnego odpowiedziała wiceprezydent Dorota Cieślik, która od lat związana jest z oświatą i sprawami jej pokrewnymi.

- Mając na względzie troskę Pana Radnego, jak i naszą, a związaną z nauką demokratycznego procesu podejmowania decyzji oraz umiejętności współpracy i odpowiedzialności obywatelskiej informuję, że wpływ na aktywizację społeczeństwa demokratycznego w tym młodzieży, ma funkcjonowanie i działalność Samorządu Uczniowskiego, który w ramach swojej działalności może wnioskować do dyrektora szkoły, natomiast powołana w naszym mieście Młodzieżowa Rada Miasta reprezentująca mieszkańców będących uczniami szkół zajmuje się wspieraniem rozwoju i aktywności młodych ludzi w mieście podejmując różne inicjatywy mające na celu wzmacnianie postaw obywatelskich oraz wspieranie aktywności młodych mieszkańców - pisze w odpowiedzi wiceprezydent.

Cieślik zauważa także, że budżet każdej jednostki oświatowej traktowany jako roczny plan finansowy jest zatwierdzany w formie uchwały, a także opiniowany przez Radę Pedagogiczną, Radę Szkoły oraz Radę Rodziców. Poza tym placówki oświatowe również są brane pod uwagę w ramach Budżetu Obywatelskiego (partycypacyjnego), a projekty z nimi związane są poddane pod głosowanie. 

W tym roku szkolnym pod głosowanie zostały poddane projekty takie jak: „Magiczny Ogród Sensoryczny” przy Przedszkolu Miejskim nr 13 z Oddziałami Integracyjnymi, opiewający na kwotę 170 tys. zł, „Ogród sensoryczny dla najmłodszego chełmianina” przy Przedszkolu Miejskim Nr 6 - wart 183 tys. zł, „Ogrodzenie oraz monitoring przy Szkole Podstawowej Nr 6” - 175 tys. zł oraz projekt pod nazwą AKTYWNOŚĆ-RADOŚĆ-ZDROWIE” związany  z Przedszkolem Miejskim nr 8 ( 35 tys. zł).

- Warto nadmienić, że dyrektorzy placówek oświatowych działają w porozumieniu z autorami projektów. Zgłoszenia propozycji zadań, które będą realizowane na terenie szkoły/przedszkola, przedkładane są w oparciu o zgodę dyrektora jednostki na udostępnienie terenu. Dyrektor placówki promuje wśród społeczności szkolnej/przedszkolnej zadania, które mogą być zrealizowane w ramach budżetu. W Urzędzie Miasta Chełm z ramienia Gabinetu Prezydenta oraz Departamentu Obsługi Mieszkańców od wielu miesięcy prowadzone są działania mające na celu wdrożenie Młodzieżowego Budżetu Obywatelskiego, którego Regulamin zawiera także aspekty podnoszone przez Pana Radnego - dodaje wiceprezydent Cieślik.

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamareklama Bon Ton
Reklamadotacje rpo
Reklama
Reklama