Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama baner reklamowy
Reklama

Gm. Dubienka. Ocalili cenne dzieła prawosławnego kultu

Zakończono właśnie prace polegające na renowacji transferów, czyli fragmentów pierwotnego tynku, na których zachowały się cerkiewne polichromie. Dzieła zdobiły niegdyś sklepienie cerkwi pw. Świętej Trójcy w Dubience. Prace sfinansowane zostały dzięki środkom, jakie wspólnota prawosławna pozyskała z Rządowego Programu Odbudowy Zabytków. Za przeprowadzenie skomplikowanej operacji odpowiadała Małgorzata Podgórska-Makal, dyplomowany konserwator dzieł sztuki.
Gm. Dubienka. Ocalili cenne dzieła prawosławnego kultu

Źródło: Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków

Obiekt murowanej cerkwi prawosławnej to jeden z najcenniejszych zabytków, jakie znajduje się obecnie na terenie gminy Dubienka. Budynek został wzniesiony w latach 1886-1905 w stylu bizantyjsko-rosyjskim.

Reklama

- Polichromia ścienna z początków XX w., która pokrywała od początku sklepienie cerkwi, stanowi historyczny element wystroju świątyni. Dzisiaj zachowany tylko częściowo. Warto zaznaczyć, że cerkiew została zamknięta jako obiekt kultu w 1945 r. i przez kilkadziesiąt lat pełniła funkcję magazynu m.in. nawozów sztucznych, a jej wnętrze stopniowo niszczało. Próba uratowania cerkwi przed całkowitą destrukcją została podjęta w latach 80. XX wieku – wyjaśnia kierownik chełmskiej delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Lublinie Paweł Wira

W czasie prac, które przeprowadzono 40 lat temu, udało się zdjąć ze sklepienia cerkwi szczątkowo zachowane fragmenty dekoracji malarskiej oraz oryginalną warstwą tynku nośnego. Tak zwane transfery złożono na chórze cerkwi w Wojsławicach, a następnie zostały one przeniesione do pobliskiej dzwonnicy cerkiewnej. Rozpoczęte wówczas prace remontowe cerkwi zostały przerwane ze względu na braku funduszy. Założone przed laty prace remontowe udało się ukończyć dopiero w 2022 roku. 

Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków

- Dokonany przed laty przegląd polichromii wykazał, że aby można było je ocalić przed degradacją, konieczne jest ich rozłożenie i wykonanie stabilnego „odwrocia”. Ten zabieg pozwoliłoby na eksponowanie transferów zarówno w formie malarstwa sztalugowego, jak i zamontowanie na sklepieniu cerkwi – dodaje kierownik Wira.

W zakresie prac konserwatorskich ujęto między innymi przeprowadzenie zachowawczej konserwacji technicznej, bez opracowania estetycznego (punktowania), który to zabieg zostanie przeprowadzony po ustaleniu miejsca i sposobu ekspozycji transferów. 

Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków

- Zabiegom konserwatorskim poddano w sumie 21 fragmentów transferów. Prace rozpoczęto od delikatnego rozłożenia wszystkich elementów na stabilnym, równym podłożu oraz inwentaryzacji w formie rysunkowej i fotograficznej stanu zachowania. Wyrównano powierzchnie „odwrocia”, wypoziomowano i wykonano podłoże zastępcze. Po opracowaniu estetycznym "odwrocia" transfery odwrócono i zdjęto zabezpieczenia z lica. Wykonano też korektę: uzupełniono kity i wyrównano powierzchnię malowideł. W tej formie zostały przygotowane do ewentualnego kolejnego etapu prac konserwatorskich: punktowania i rekonstrukcji warstwy malarskiej – podsumowuje zakończony właśnie etap prac Paweł Wira.

Zabezpieczone fragmenty polichromii zostaną umieszczone we wnętrzu cerkwi wiosną przyszłego roku i będą eksponowane jako element pierwotnego wystroju świątyni. Na ich podstawie zostaną w przyszłości odtworzone polichromie. 

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
ReklamaAdvertisement
Reklama
Reklamabaner reklamowy
ReklamaChełmskie Widoki
Reklamabaner reklamowy
ReklamaAdvertisement
KOMENTARZE
Reklama