Mieszkańcy Chełma od dawna czekają na realizację jednej z kluczowych inwestycji zapowiedzianych przez Agencję Rozwoju Przemysłu (ARP). W miejscu dawnego dworca PKS miał powstać nowoczesny biurowiec klasy A, jednak od wielu miesięcy teren ten pozostaje niezagospodarowany, a postęp prac budowlanych, a raczej ich wielomiesięczne zaniechanie budzi uzasadnione obawy mieszkańców.
- Czy ktoś wie coś na temat budowy nowego dworca? - pytają nas niemal codziennie mieszkańcy.
Sytuacja jest tym bardziej niepokojąca, że inwestycja rozpoczęta w sierpniu 2023 roku, miała zakończyć się w lutym roku bieżącego.
.jpg)
Wielkie plany, niepewna przyszłość
Jak się okazuje, przyczyną zastoju są problemy finansowe. Operator ARP Sp. z o.o. analizuje różne warianty realizacji Programu Fabryka w Chełmie, ponieważ koszty budowy znacznie przekroczyły pierwotny budżet.
- Rozważane są możliwe opcje finansowania i optymalizacji założeń dla tej inwestycji. Z uwagi na znaczące przekroczenie zaplanowanego wcześniej budżetu dla realizacji budowy obiektu Fabryka Chełm, w lipcu 2024 roku zaproponowano przeprojektowanie budynku i jednocześnie obniżenie kosztów wykonania w wariancie alternatywnym. Nowe założenia projektu spotkały się ze sceptycyzmem ze strony miasta Chełm, które jest udziałowcem spółki Fabryka Chełm. W związku z powyższym trwają ustalenia pomiędzy stronami odnośnie ostatecznego kształtu realizacji inwestycji - przekazała nam Katarzyna Frendl, rzecznik prasowy Agencji Rozwoju Przemysłu.
.jpg)
Pierwotnie planowany budynek miał oferować powierzchnię najmu na poziomie 4 026 m2 i 95 miejsc parkingowych. Budżet na realizację tej inwestycji został oszacowany w 2021 roku, jednak w obliczu rosnących kosztów budowy konieczne było znalezienie alternatywy. W nowym wariancie powierzchnia najmu zmniejszyłaby się do 3 552 m2, a liczba miejsc parkingowych do 51. Redukcja kosztów wynosiłaby około jednej trzeciej w porównaniu do pierwotnej wyceny inwestycji.
- Miasto pozostaje w gotowości do realizacji inwestycji oraz do dodatkowej partycypacji w ramach przedsięwzięcia, proporcjonalnie do posiadanych udziałów w Spółce Fabryka. W ostatnim czasie do władz ARP skierowane zostało kolejne pismo, w którym samorząd prosi o przedstawienie decyzji dotyczącej kształtu realizacji inwestycji. Cały czas czekamy na informacje od organu rządowego - przekazał nam Damian Zieliński, rzecznik prasowy miejskiego urzędu.
Czy budowa ruszy ponownie?
Podczas gdy w Chełmie inwestycja pozostaje w zawieszeniu, w Zamościu podobny projekt jest już na zaawansowanym etapie realizacji. Zakończono tam budowę zewnętrznej struktury budynku, a obecnie trwają prace instalacyjne. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, obiekt będzie gotowy do odbioru na przełomie lipca i sierpnia br.
Czy Chełm doczeka się podobnego finału? Na ten moment mieszkańcy i inwestorzy czekają na decyzje dotyczące dalszych losów projektu. Wszystko zależy od ustaleń pomiędzy ARP a miastem oraz znalezienia optymalnego finansowania. Na razie jednak miejsce dawnego dworca PKS nadal świeci pustkami.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze