18 marca 2024 roku prezydent Jakub Banaszek podpisał umowę z konińską firmą PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. na dostawę aż 26 autobusów wodorowych. Kontrakt o wartości blisko 97 milionów złotych został wyłoniony jako najkorzystniejsza oferta spośród trzech zgłoszonych w przetargu.
Nowe autobusy to nie wszystko. Miasto realizuje rozbudowany projekt infrastrukturalny. Na ul. Okszowskiej trwa budowa nowoczesnej zajezdni autobusowej, która będzie wyposażona w pomieszczenia socjalne dla kierowców. Równolegle prowadzone są prace przy ul. Karłowicza, Ceramicznej i Zawadówce, gdzie powstają nowe pętle autobusowe. Modernizacji poddane zostaną także przystanki, które dotąd nie były remontowane. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, który przeznaczył na ten cel ponad 44 miliony złotych.
Ponadto, 6 listopada 2024 roku prezes Chełmskich Linii Autobusowych, Mariusz Chudoba, podpisał umowę na dostawy paliwa wodorowego z firmą PAK-PCE Stacje H2 Sp. z o.o. z Konina. Kontrakt obowiązuje przez sześć lat – od 16 kwietnia 2025 do 15 kwietnia 2031 roku. Choć przetarg miał tylko jednego oferenta, umowa zapewnia dostawy aż 430 tysięcy kilogramów wodoru, z gwarantowanym minimum 322,5 tysiąca kilogramów. Cena jednostkowa paliwa wynosi 68,90 zł netto za kilogram, co oznacza, że roczne koszty zakupu wodoru przekroczą 5,6 mln zł brutto.
Kluczowym elementem projektu jest budowa mobilnej stacji tankowania wodoru przy ul. Chemicznej. Jak poinformował Damian Zieliński, rzecznik prasowy Urzędu Miasta, wykonawca zakończył już prace przygotowawcze i utwardził plac.
- Obecnie trwa składanie elementów stacji. Montaż rozpocznie się w czwartek (17 kwietnia) i powinien zakończyć się jeszcze w tym miesiącu - zaznacza Zieliński.
Nowa flota autobusów wodorowych ma rocznie przejeżdżać około 900 tysięcy kilometrów, zużywając przy tym około 66 tysięcy kilogramów wodoru. Dla porównania, we flocie pozostanie jeszcze sześć autobusów diesla, które rocznie pokonają około 200 tysięcy kilometrów, generując znacznie niższe koszty paliwa – ok. 354 tys. zł brutto rocznie. W zestawieniu z 2022 rokiem, kiedy na paliwo dla całej floty wydano niemal 2,9 mln zł brutto, obecne inwestycje oznaczają znaczący wzrost kosztów, ale również skok technologiczny i jakościowy w miejskim transporcie.
Chełm ma stać się jednym z pionierów zielonej rewolucji w transporcie publicznym w Polsce.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze