Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Mieszkania, apartamenty, kawalerki do wynajęcia
Reklama

Region. Rozbudowa kolei remedium na problemy lubelskich rolników?

Dwoje kandydatów Koalicji Obywatelskiej – Ewa Belina-Wawryk i Stanisław Żmijan wraz z przedstawicielami środowisk rolniczych zorganizowali konferencję prasową, która dotyczyła problemów trapiących rolnictwo i ich konsekwencji. Zdaniem zebranych obecnie nurtujące producentów rolnych kłopoty można by wyeliminować poprzez modernizację infrastruktury kolejowej na wschodzie Polski.
Zebrani przed mikrofonami
Zdaniem zebranych obecnie nurtujące producentów rolnych problemy można by wyeliminować poprzez modernizację infrastruktury kolejowej na wschodzie Polski

Podczas spotkania zorganizowanego przy terminalu przeładunkowym na ul. Wschodniej w Chełmie wymieniali liczne zalety, jakie ich zdaniem wiązałyby się z przeniesieniem części transportu nadwyżek płodów rolnych z ruchu kołowego na kolejowy. Znalazły się wśród nich nie tylko zmniejszenie emisji śladu węglowego do atmosfery, czy mniejsza erozja systemu dróg.

– Na granicy wschodniej musi powstać cała sieć terminali przeładunkowych i Wschodnia Magistrala Kolejowa. Z Podkarpacia, od granicy ze Słowacją, przez nasze tereny aż do naszych portów, a nawet portów Litwy, Łotwy i Estonii, które zadeklarowały gotowość do uczestniczenia w tym przedsięwzięciu. Zdaniem ekspertów, z którymi rozmawialiśmy, zdolność przewozową naszego transportu można zwiększyć stosunkowo niedużym kosztem nawet o 40%. To rozwiązanie rodzi wiele korzyści, zatem rozwiązaniem musi być nowa kolejowa ofensywa inwestycyjna – stwierdził poseł Stanisław Żmijan.

Z kolei Ewa Belina-Wawryk stwierdziła, że postulowane w czasie konferencji rozwiązanie rozwiązałoby inny nurtujący polskich producentów rolnych problem. Jej zdaniem poprawiony tranzyt kolejowy w znaczącym stopniu usprawniłby przewóz płodów rolnych z terenu Ukrainy i zabezpieczyło polski rynek przed zalewem ukraińskiego zboża. Pieniądze na przeprowadzenie modernizacji mogłyby według nich pochodzić np. z odblokowanych środków europejskich, pochodzących m.in. z Krajowego Planu Odbudowy.

– W czasie, gdy polska kolej ulegała zapaści i gwałtownemu obniżeniu ilości przewożonych towarów, nasza sieć połączeń drogowych się rozwijała, zwiększając wolumen przewożonych towarów przeszło dwukrotnie. Należy jednak odnotować, że transport kolejowy jest znacznie bardziej ekologiczny i zasadnym byłoby wykorzystać jego potencjał – dodał poseł Żmijan.

Podczas czwartkowej konferencji byi obecni członkowie zarządu Zamojskiego Towarzystwa Rolniczego – Wiesław Gryn i Marcin Sobczuk.

– Jako rolnicy nie chcemy wiele, chcemy normalności i równego traktowania. Wschodnia Magistrala Kolejowa jest dla nas szansą na niższe, nawet o 60%, koszty transportu dla samych producentów rolnych, co przekładałoby się na większe korzyści z każdego hektara zboża. Tym samym nie pogłębialibyśmy jeszcze bardziej różnic w przychodach, jakie osiągają rolnicy nie tylko w innych krajach Europy zachodniej, ale nawet na zachodzie i północy Polski – zwrócił się do zebranych Wiesław Gryn.

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ghost 09.10.2023 08:41
Nie mają wstydu. Żmijan tye lat obiecywał obwodnice i na obietnicach się kończyło...

niePOxxxxxy 07.10.2023 14:16
rychło w czas - mieliście już swoja szansę

Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamareklama Bon Ton
Reklama
Reklama
Reklama