Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama baner reklamowy
Reklama dobry młyn

Chełm. Przechodnia będzie jednokierunkowa? Czy przedsiębiorcy doszli do porozumienia z miastem?

Na wtorkowym (9 stycznia) spotkaniu w chełmskim magistracie urzędnicy zapewnili, że jeszcze raz dokładnie przeanalizują zmiany w organizacji ruchu w centrum Chełma i ocenią, czy ulica Przechodnia może być jednokierunkowa. Ten odcinek starówki jest od kilku miesięcy zamknięty, co przedsiębiorcom i mieszkańcom tej okolicy zdecydowanie nie jest na rękę...
Chełm. Przechodnia będzie jednokierunkowa? Czy przedsiębiorcy doszli do porozumienia z miastem?

Na spotkaniu pojawili się mieszkańcy i przedsiębiorcy, zainteresowani problemem, z którym zmagają się od kilku miesięcy. 

Reklama

Przypominamy, że od 9 maja ubiegłego roku ul. Przechodnia stała się drogą jednokierunkową od ul. Lubelskiej do ul. Uściługskiej. Przejazd w obu kierunkach był możliwy wyłącznie dla osób poruszających się rowerem. Okazało się jednak, że konieczne jest całkowite zamknięcie tej drogi. Nastąpiło to 21 czerwca, a spowodowane było pogarszającą się stabilnością gruntu i ryzykiem zapadnięcia się jezdni przy wykopach związanych z budową kamienicy na skrzyżowaniu ul. Przechodniej i ul. Lubelskiej. Ryzyko zwiększało się w przypadku wystąpienia silnych opadów i dalszego intensywnego ruchu samochodów. 

- Organizacja ruchu na ul. Przechodniej jest częścią większego projektu, związanego ze zmianą organizacji ruchu w centrum, a głównym powodem jest całkowite zamknięcie Placu Łuczkowskiego, oczywiście oprócz uwzględnienia potrzeb przedsiębiorców, którzy tam mają swoje lokale i umożliwienia im dostaw w godzinach porannych. Zmiany na samym placu implikują dalsze zmiany wokół niego - mówił dyrektor Departamentu Architektury, Geodezji i Inwestycji Radosław Wnuk.

Specjalista z wydziału inwestycji, dróg i transportu Aleksander Wiącek wspomniał o potrzebie zamknięcia ul. Przechodniej ze względu na bezpieczeństwo osób wychodzących z podziemi kredowych, jak i o celowym zmniejszenie ruchu w centrum miasta. 

- Ponieważ plac został zamknięty, a później rozpoczęła się budowa kamienicy przy wyjściu z podziemi kredowych, ulica została zamknięta najpierw częściowo, później całkowicie ze względów bezpieczeństwa przy pracach budowlanych, które były prowadzone pod ziemią. Zamknięcie tej ulicy przez około rok jasno pokazało, że ruch w obszarze górnego centrum, czyli powyżej Placu Łuczkowskiego, diametralnie się zmniejszył. I przede wszystkim chodzi tutaj o ruch przelotowy, skracanie przejazdu przez obszar strefy miasta. Ruch tranzytowy, czyli niedocelowy dla danego obszaru, to jest bardzo poważny problem. Nie mówię tylko o Chełmie, ale o wszystkich miastach na całym świecie, które poważnie podchodzą do polityki transportowej - stwierdził Wiącek.

Na takie stałe rozwiązanie nie zgadzają się jednak przedsiębiorcy i mieszkańcy, o czym nie tak dawno pisaliśmy.

Dociekali też, czym jest wspomniany ruch tranzytowy, którym urzędnicy tak się zasłaniają, tłumacząc swoją decyzję.

- Chodzi o to, że ktoś, kto jedzie np. z ulicy Kolejowej na powiedzmy ul. Popiełuszki, to przejeżdża przez obszar strefy miasta. Cała idea w zarządzaniu ruchem w mieście od wielu lat sprowadza się do tego, że powinien odbywać się drogami obwodowymi, a nie na skróty przez obszary centralne. 

Według niego ruch tranzytowy generuje nie tylko korki, ale przede wszystkim hałas, powoduje zanieczyszczenie powietrza i zmniejsza bezpieczeństwo. 

- Na pewno w okolicach Placu Łuczkowskiego jest teraz bez porównania ciszej, niż było kiedyś. Na ulicy Uściługskiej to już w ogóle, dlatego że ruch tam jest w tej chwili bardzo niewielki... - wyjaśniał Wiącek.

Padło wiele pytań, m.in. także o sens wyznaczania nowych miejsc parkingowych na ul. Uściługskiej.

- To jest ulica dwukierunkowa, a przez to, że powstały tam miejsca parkingowe, może tamtędy przejechać co najwyżej jeden samochód. Przecież przed zakrętem nie widać, czy ktoś jedzie z naprzeciwka czy nie... - mówiła zdenerwowana chełmianka.

Aleksander Wiącek odpowiedział, że do tej pory na Uściługskiej, jadąc od strony ul. Pocztowej do ul. Przechodniej były w obie strony zakazy zatrzymywania. Teraz jedynie po stronie skarpy wprowadzono strefę parkowania.

- Byłem z miarką, mierzyłem w momencie, kiedy samochody stały zaparkowane. Od krawężnika do parkujących samochodów są 3 metry. Nie potrafię sobie wyobrazić sytuacji, że pojazd tamtędy nie może przyjechać... - odpowiedział specjalista.

Ostatecznie dyrektor Wnuk jasno stwierdził, że chce wyjść naprzeciw potrzebom mieszkańców i przedsiębiorców, dlatego zostanie przeprowadzona dokładna analiza w sprawie możliwości wprowadzenia na ul. Przechodniej ruchu jednokierunkowego.

- Nie ma takiej szansy, żeby wszyscy byli zadowoleni. Główny postulat, który od państwa usłyszałem, jako najbardziej chyba zgodny, to jest zmiana organizacji ruchu w ten sposób, żeby ulica Przechodnia była ulicą jednokierunkową od ulicy Lubelskiej w stronę Uściługskiej. W takim razie ta propozycja zostanie przeanalizowana. Jeżeli okaże się, że jest to możliwe, że nie będzie to w jakikolwiek sposób powodować niebezpieczeństw nie tylko na ulicy Przechodniej, ale też na ulicy Uściługskiej czy Lubelskiej i nie wpłynie to na płynność ruchu w sposób negatywny, to myślę, że nie będzie problemu - podsumował temat dyrektor Wnuk.

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamabaner Monter
Reklamabaner reklamowy
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: WerTreść komentarza: Skoro działka prywatną i stała zaniedbana to w czym problem? Żeby syf tam był dalej?Data dodania komentarza: 16.04.2025, 09:09Źródło komentarza: Chełm. Nowy market przy ul. Hrubieszowskiej dzieli mieszkańcówAutor komentarza: ale_sobie_radnych_wybraliscieTreść komentarza: pieski cierpiom ;(((Data dodania komentarza: 16.04.2025, 08:27Źródło komentarza: Krasnystaw. Czy miasto doczeka się wybiegu dla psów? Radna apeluje, burmistrz odpowiadaAutor komentarza: TomAszTreść komentarza: Tak na prawdę, w okolicy (na tzw "rzut beretem") są juś dwa działające sklepy popularnej sieci spożywczej. To co robią współcześni radni przypomina istne szaleństwo. Gdzie nie spojrzeć, tam pozwolenia na budowę kolejnych wielkopowierzchniowych sklepów (teren obok ZUS, dawna fabryka obuwia, teraz Hrubieszowska). CHYBA NIKT NIE POINFORMOWAŁ obecnie rządzących, że NADMIAR SKLEPÓW zwłaszcza wielkopowierzchniowych działa w drugą stronę - POWODUJE WZROST CEN (mała ilość klientów, duża ilość sklepów, a potem wielkie załamanie handlu, bezrobocie itd). A zatem już niedługo taniej będzie jechać do Hrubieszowa, do Krasnegostawu na zakupy spożywcze, niż kupować w Chełmie bułeczki na śniadanie. BRAWO wspaniali Radni Chełma, dzięki Wam miasto idzie NA DNO.Data dodania komentarza: 16.04.2025, 07:30Źródło komentarza: Chełm. Nowy market przy ul. Hrubieszowskiej dzieli mieszkańcówAutor komentarza: JozekTreść komentarza: "Public relations" to po polsku "stosunki społeczne". Piszcie po polsku, bo wtrącanie angielszczyzny zalatuje kompleksami i wiochą.Data dodania komentarza: 16.04.2025, 07:09Źródło komentarza: Ruszył nabór na Rzecznika Praw Mieszkańców w Urzędzie Miasta ChełmAutor komentarza: Sylwester BTreść komentarza: A bezrobocie jak było tak dalej jest w mieście ale najważniejsze że autobus będzie. Kto za to zapłaci. W Chełmie nie ma ludzi młodych.Data dodania komentarza: 16.04.2025, 04:15Źródło komentarza: Nowoczesne autobusy już wkrótce pojawią się na ulicach Chełma
Reklama