Nieważny dokument uniemożliwia potwierdzenie tożsamości oraz przekroczenie granicy. Ponadto nieposiadanie ważnego dowodu osobistego grozi grzywną lub ograniczeniem wolności.
Wymiana dowodu osobistego jest prosta
Wystarczy udać się do urzędu miasta z aktualnym zdjęciem w formacie 35 x 45 mm lub złożyć wniosek online. Nie należy zwlekać, ponieważ na wydanie nowego dokumentu można czekać do 30 dni.
W przypadku składania wniosku przez internet i tak konieczna jest wizyta w urzędzie w celu pobrania odcisków palców. Osoby składające wniosek online muszą posiadać profil zaufany, kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego lub certyfikat podpisu osobistego. Wniosek złożony przez internet i tak będziesz musiał uzupełnić o odciski palców i wzór podpisu, już w urzędzie. Na wizytę w urzędzie masz 30 dni.
Kiedy trzeba wymienić dowód?
Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12 rok życia, jest ważny przez 10 lat od daty jego wydania.
Jednak dowód osobisty wymieniamy nie tylko po upływie terminu ważności. Wniosek należy złożyć również w przypadku zmiany nazwiska, adresu, kradzieży, zniszczenia lub zgubienia dokumentu. Osoby, które poddały się operacjom plastycznym zmieniającym wygląd, także muszą zaktualizować swój dowód.
Zaleca się również wymianę dowodu w przypadku podejrzeń, że dane osobowe, w tym seria i numer dowodu, zostały wykorzystane w nieuprawniony sposób.
Zapominalscy mają problem
Niewymienienie dowodu osobistego na czas pociąga za sobą poważne konsekwencje. Oprócz grzywny w wysokości 5 tys. zł osoby, które zaniedbały wymianę dokumentu, mogą mieć problemy z załatwieniem formalności w urzędach czy przekroczeniem granicy.
Dlatego warto zadbać o to, by dowód zawsze był aktualny, a wymianę dokumentu rozpocząć z wyprzedzeniem, a nie na ostatnią chwilę.
Czytaj też:
Napisz komentarz
Komentarze