Nauka programowania poprawia umiejętność czytania ze zrozumieniem wśród 6-klasistów już po jednym roku jak wynika z badania pracowni Evidence Institute. Aż 80% uczniów z Chełma, Sycowa, Zduńskiej Woli i Warszawy osiągnęło bardzo dobre i dobre wyniki w ramach pilotażu projektu. W nowym roku szkolnym 50 000 uczniów ze 100 gmin będzie mogło uczyć się podstaw programowania i rozwijać umiejętność czytania ze zrozumieniem. Nabór do programu wciąż trwa – przedstawiciele szkół i gmin mogą wysyłać zgłoszenia za pośrednictwem strony www.razna120lat.pl.
– Programowanie i szeroko rozumiane kompetencje cyfrowe to bez wątpienia jeden z kluczowych aspektów myślenia o edukacji – zarówno na poziomie państwa, jak i na poziomie człowieka i jego rozwoju zawodowego. Dlatego ważne są wszystkie inicjatywy i programy, które mają przełamać strach przed wchodzeniem w świat technologii. Cieszę, że po pilotażu projekt jest dalej rozwijany i coraz więcej podmiotów myśli o zaangażowaniu się w to przedsięwzięcie. Każda tego typu inicjatywa zwiększa potencjał na rozwój innowacji oraz budowania nowych kompetencji przyszłości – powiedział Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister Cyfryzacji.
Nauka programowania to inwestycja w przyszłość. W dobie cyfryzacji umiejętności programowania są coraz bardziej pożądane na rynku pracy. Młodzi ludzie, którzy opanują te umiejętności, będą mieli większe szanse na znalezienie dobrze płatnej pracy i realizację swoich pasji. Polska, inwestując w edukację cyfrową, stawia na rozwój własnej gospodarki i zwiększenie konkurencyjności na globalnym rynku.
Inicjatywa „Programowanie = Nasz Drugi Język” rewolucjonizuje sposób, w jaki dzieci uczą się myśleć i rozwiązywać problemy. Dzięki temu projektowi, tysiące polskich uczniów ma szansę zdobyć kluczowe umiejętności XXI wieku – umiejętności programowania.
– Najbardziej cieszą nas wiadomości od rodziców dziewczynek, które nigdy wcześniej nie były zainteresowane komputerami, a dzisiaj informatyka jest ich ulubionym przedmiotem. Roczny pilotaż potwierdził, że inwestycja w nauczycieli to najlepsza inwestycja w przyszłość polskich uczniów. Każda złotówka wydana na edukację polskich dzieci to nie danina, ale inwestycja w nasz rozwój gospodarczy. Rok temu przedstawiliśmy ambitny plan 5-letni, który doprowadzi do powszechnej edukacji programistycznej. Rozszerzenie programu z 4 do 100 gmin to realizacja drugiego etapu. Polska ma szansę stać się pierwszym krajem na świecie, w którym wszyscy absolwenci szkoły podstawowej znają podstawy programowania. To zmieni polską gospodarkę i da nam szansę na skokowy wzrost gospodarczy. Polska ma szansę na awans do grona 10 najbogatszych krajów na świecie do połowy tego stulecia - zawalczmy o to – podkreśla inicjator programu Miron Mironiuk, założyciel i CEO Cosmose AI.
Organizatorzy mają ambitne plany na przyszłość. Chcą, aby w ciągu kilku lat program objął wszystkie szkoły podstawowe w Polsce. Dzięki temu każdy polski uczeń będzie miał szansę nauczyć się podstaw programowania. Inicjatorzy projektu zakładają, że w 2026 r. „Programowanie = Nasz Drugi Język” obejmie wszystkie gminy w całej Polsce.
– Uważam, że program „Programowanie = Nasz Drugi Język” jest szansą na rozwój dla wszystkich dzieci, zarówno z dużych miast, jak i małych gmin wiejskich. Uczy logicznego myślenia, pomaga kształtować i utrwalać pojęcia matematyczne. Dzieci ucząc się programowania rozwiązują problemy, które podane są w innej, bardziej przystępnej formie. Po roku korzystania z tego programu mogę powiedzieć, że nie tylko uczył, ale też bawił, a w niektórych dzieciach rozbudził nowe zainteresowania – mówi Anna Mieleszkiewicz, dyplomowana nauczycielka matematyki i informatyki ze SP nr 7 ze Zduńskiej Woli, która wzięła udział w pilotażowej edycji „Programowanie = Nasz Drugi Język”.
Nauczyciele i uczniowie otrzymują bezpłatny dostęp do platformy internetowej, która w atrakcyjnie wizualny sposób przekazuje podstawowy programowania blokowego. Realizowany program jest w pełni zgodny z podstawą programową informatyki i polityką oświatową, a nauczyciele poza 38h zajęć szkoleniowych otrzymają dedykowane materiały dydaktyczne, filmiki instruktażowe oraz scenariusze lekcyjne.
Nauka programowania to nie tylko zdobywanie wiedzy technicznej. To przede wszystkim rozwój umiejętności logicznego myślenia, kreatywności i rozwiązywania problemów. Uczniowie uczestniczący w programie uczą się, jak przekształcać abstrakcyjne koncepcje w konkretne rozwiązania. Dzięki temu lepiej rozumieją otaczający ich świat i są lepiej przygotowani do stawiania czoła wyzwaniom przyszłości. Co więcej, badania wykazały, że nauka programowania pozytywnie wpływa na rozwój umiejętności czytania ze zrozumieniem.
Projekt „Programowanie = Nasz Drugi Język” to efekt unikalnej współpracy kilku sektorów – biznesu, administracji rządowej, samorządów, uczelni oraz szkół. Celem inicjatywy jest zwiększenie poziomu nauczania programowania w szkołach podstawowych – tak, by uczynić programowanie umiejętnością równie powszechną, jak czytanie i pisanie. Polacy od dawna są najlepszymi programistami na świecie – współtworzą najbardziej innowacyjne spółki, konsekwentnie prowadzą w wynikach najważniejszej międzynarodowej Olimpiady Informatycznej ACM ICPC. Ta naturalna kompetencja, która – mądrze wspierana i wyskalowana na poziom wszystkich uczniów i uczennic oraz kolejnego pokolenia – może pozwolić Polsce wyprzedzić inne kraje w dobie rewolucji AI i awansować nawet do 10 najbogatszych krajów na świecie. |
Czytaj także:





![Mister AWF 2025 wybrany! [GALERIE ZDJĘĆ] [WIDEO]](https://static2.supertydzien.pl/data/articles/xga-4x3-mister-awf-2025-wybrany-galerie-zdjec-wideo-1765548894.jpg)




![Chełm. W ubiegłym tygodniu odeszli od nas... [7-12-2025] W ubiegłym tygodniu odeszli do wieczności. Ostatnie pożegnanie naszych bliskich. Nekrologi z Chełma i powiatu chełmskiego.](https://static2.supertydzien.pl/data/articles/sm-4x3-chelm-w-ubieglym-tygodniu-odeszli-od-nas-7-12-2025-1765062540.jpg)
![Śmierć na drodze. Mieszkaniec powiatu krasnostawskiego wjechał w autobus. Zginął na miejscu [ZDJĘCIA] W sobotę (6 grudnia) nad ranem w miejscowości Kolonia Siedliszczki. Kierujący audi zjechał na przeciwległy pas ruchu drogowego i zderzył się z autobusem.](https://static2.supertydzien.pl/data/articles/sm-4x3-smierc-na-drodze-mieszkaniec-powiatu-krasnostawskiego-wjechal-w-autobus-zginal-na-miejscu-1765114551.jpg)





Napisz komentarz
Komentarze