Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Stachniuk Optyk
Reklama https://chelmskiewidoki.pl

Chełm. Radny proponuje wyświetlacze radarowe. Wiceprezydent ma inny pomysł

Radny Adam Kister z PiS zaproponował zainstalowanie radarowych wyświetlaczy prędkości na ulicach Chełma. Jak stwierdził, takie urządzenia mogłyby skutecznie ograniczyć prędkość kierowców i poprawić bezpieczeństwo na drogach. Wiceprezydent Radosław Wnuk jest jednak innego zdania.
Chełm. Radny proponuje wyświetlacze radarowe. Wiceprezydent ma inny pomysł

Urządzenia te mierzą prędkość pojazdów, ale także w przystępny sposób przekazują kierowcom informacje zwrotne. Dzięki wyświetlaczowi LED radar pokazuje aktualną prędkość pojazdu, dopuszczalną prędkość na danym odcinku drogi oraz graficzny symbol: uśmiechniętą buźkę dla kierowców przestrzegających ograniczeń lub smutną buźkę dla tych, którzy jadą zbyt szybko. Radar może także wyświetlać komunikaty takie jak "ZWOLNIJ" lub "DZIĘKUJĘ".

- Zamontowanie radarowych wyświetlaczy w znaczący sposób wpłynie na poprawę bezpieczeństwa zmotoryzowanych i pieszych - stwierdził radny Adam Kister.

Wiceprezydent Chełma Radosław Wnuk przyznał, że wyświetlacze radarowe są coraz popularniejszym rozwiązaniem, jednak ich skuteczność jest ograniczona. Urządzenia te nie mają funkcji karania kierowców, co sprawia, że nie są skuteczne w przypadku osób notorycznie przekraczających prędkość. Wnuk wskazał też kilka innych rozwiązań, które mogą skuteczniej ograniczyć prędkość na drogach.

- Mieszkańcy Chełma w pismach i wnioskach składanych do urzędu miasta od wielu lat wskazują ulice, na których zauważają problem nadmiernej prędkości i wnioskują o podjęcie działań w tym zakresie. Mimo pewnych niedogodności w kwestii warunków ruchu najskuteczniejszym rozwiązaniem są listwowe progi zwalniające na drogach niższych klas lub progi wyspowe na ulicach, gdzie występuje ruch pojazdów komunikacji miejskiej, montaż azyli i punktowe zawężenia szerokości jezdni. Wśród innych inwestycyjnych rozwiązań uspokajających ruch wymienić można wykonanie sygnalizacji świetlnych lub budowę rond - tłumaczył wiceprezydent.

Zastępca włodarza miasta podkreślił również, że ciąg ulic obejmujący al. Armii Krajowej, al. Żołnierzy I Armii Wojska Polskiego i ul. Hrubieszowską znajduje się obecnie w fazie projektowania, w związku z planowaną przebudową. 

- Na odcinku dwujezdniowym wszystkie przejścia dla pieszych, poza skrzyżowaniami, będą objęte sygnalizacją świetlną, natomiast na ul. Hrubieszowskiej sygnalizacje pojawią się także na nowych skrzyżowaniach. Działania te, w połączeniu ze skrzyżowaniami typu rondo, w istotny sposób przyczynią się do ograniczenia zjawiska przekraczania prędkości w ciągu DW 844. Montaż urządzeń wyświetlających prędkość na ul. Rejowieckiej wymaga analizy co do zasadności i możliwych do osiągnięcia efektów. Jednocześnie z uwagi na ich koszt wynoszący ok. 10-15 tysięcy złotych ewentualna realizacja będzie możliwa po zabezpieczeniu dodatkowych środków finansowych w budżecie miasta Chełm - dodał wiceprezydent Wnuk.

Radny Kister poruszył także kwestię montażu wyświetlaczy czasu na sygnalizacjach świetlnych. Wiceprezydent wyjaśnił jednak, że możliwość zastosowania takich wyświetlaczy zależy od rodzaju sygnalizacji. Na nowoczesnych sygnalizatorach, które dostosowują czas do natężenia ruchu, montaż takich wyświetlaczy nie jest możliwy, ponieważ mógłby wprowadzać kierowców w błąd.

- Zmienność długości trwania sygnałów na skrzyżowaniu uniemożliwia stosowanie wyświetlaczy czasu, gdyż powodowałoby to zamieszanie i zagrożenie na drodze w przypadku nagłego skrócenia czasu trwania danego sygnału, wbrew wartości wyświetlanej na sekundniku. Planowana przebudowa drogi wojewódzkiej nr 844 w granicach miasta Chełm wraz z ul. Lubelską, ul. Szpitalną i ul. Ceramicznej w ramach zadania pn. „Budowa oraz modernizacja infrastruktury umożliwiającej stworzenie warunków obsługi i rozwoju terminala intermodalnego w Mieście Chełm” obejmie również wszystkie sygnalizacje świetlne wraz z budową nowych na ul. Hrubieszowskiej. Sygnalizacje te będą posiadały systemy detekcji, a układy faz i długości sygnałów będą wynikały z warunków ruchu na drodze. Powyższe wyklucza więc zastosowanie na tym ciągu ulic wyświetlaczy czasu. Pośród pozostałych sygnalizacji świetlnych na terenie miasta Chełm większość posiada systemy detekcji, co także uniemożliwia montaż wyświetlaczy czasu - stwierdził Wnuk. 

Urzędnicy, jak i mieszkańcy bez wątpienia zgadzają się w jednej kwestii - priorytetem jest kompleksowa przebudowa infrastruktury drogowej oraz bezpieczne poruszanie się. 

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

chelmianin 12.10.2024 01:48
20 lat temu byly rozklekotane i nadal brak kasy na naprawe. WSTYD

o rety 10.10.2024 10:29
10-15 tysięcy to taki wielki koszt? Przecież oni mają miesięczne pensyjki większe i to nie licząc dodatków, mogliby zrobić zrzutkę z wypłaty i w jeden miesiąc byłoby na inwestycję. Jednak chyba tu raczej chodzi o miliony a nie tysiące przy takiej modernizacji :)

B 07.10.2024 23:45
Wyświetlacze radarowe ? W pierwszej kolejności to dziury "polepić"

Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamareklama Bon Ton
Reklama
Reklama
Reklama