Z udostępnionych danych wynika, że także oni nie zasypiają gruszek w popiele. W tej chwili sprawdzany jest potrzebny sprzęt, a w 18 magazynach pojawiła się już drogowa sól. Czy wszystko jest dopięte na ostatni guzik? O tym przekonamy się zapewne wówczas, kiedy poważne, zimowe zjawiska atmosferyczne nawiedzą województwo lubelskie po raz pierwszy.
Tymczasem, na papierze, wszystko się zgadza. Wiadomo, że ZUD odpowiedzialny jest za utrzymanie przeszło 2340 km dróg wojewódzkich. Ważna jest również i ta informacja, że tzw. zimowa śliskość zwalczana będzie na 1260 km tych dróg.
W tej chwili drogowcy stosują cztery standardy utrzymania dróg – II, III, IV i V. Standard II oznacza, że jezdnia jest odśnieżona, a tzw. zimowa śliskość zlikwidowana na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi.
Z kolei standard III zakłada, że jezdnia jest odśnieżona, a śliskość zlikwidowana na skrzyżowaniach z drogami publicznymi, skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, odcinkach o pochyleniach >4%, przystankach i innych miejscach, które zostaną wskazane przez zarząd.
Działania przypisane do standardu IV, to odśnieżanie jezdni i posypywanie odcinków wskazanych przez zarząd.
Ostatni, V standard zakłada, że jezdnia jest regularnie odśnieżana, a śliskość likwidowana także na utwardzonych poboczach. Standard V różni jednak od standardu II czas reakcji na zalegający śnieg. O ile w standardzie II drogi odśnieżane są przed upływem pięciu godzin od momentu ustania opadów, to standard V zakłada, że ta reakcja następuje przed upływem 16 godzin.
W tegorocznym planie utrzymania zaznaczono, że standardem II objęte jest w sumie 15,3 km dróg wojewódzkich, 1142,7 km - standardem III, 1047,9 km standardem IV, 136,2 km będzie utrzymywane według wytycznych związanych ze standardem V.
Do dyspozycji pracowników oddane zostanie w sumie 71 wyposażonych w pług solarek i piaskarek oraz 49 pługów lemieszowych jednostronnych i dwustronnych,13 pługów ciężkich, 10 pługów wirnikowych, 22 ładowarki oraz 12 równiarek,
Zgromadzono też odpowiednie materiały, które mają pomóc w zachowaniu bezpieczeństwa na drogach. W magazynach zgromadzono 14 518 ton soli, 32 708 ton mieszanki piaskowo–solnej i 2 162 ton innych materiałów, które będą wpływały na szorstkość powierzchni dróg.
Przy najważniejszych odcinkach pojawi się również prawie 170 km zasłon przeciwśnieżnych.
Czytaj także:
- Chełm. Będzie odwołanie. EMKA S.A. będzie walczyć o budowę zakładu do odzysku energii
- Region. Solidarność Rolników Indywidualnych w pogotowiu. Czy strajkujący powrócą na granicę?
- Region. Chcesz zostać wolontariuszem WOŚP? Nie czekaj - zgłoś się!
- Zamek w Krupem ogrodzony siatką. Co się stanie z pięknymi ruinami?
Napisz komentarz
Komentarze