Jak poinformował Paweł Wira, kierownik chełmskiej delegatury Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Lublinie, odkryto fundamenty najstarszego drewnianego dworca z 1877 roku, murowanego budynku z 1913 roku oraz ślady po powojennym obiekcie.
- Z dużym prawdopodobieństwem można potwierdzić, że to są fundamenty najstarszego dworca (tego drewnianego z 1877 roku), który istniał prawdopodobnie do około roku 1900. Był to duży budynek jednopiętrowy drewniany, który najprawdopodobniej miał fundament kamienny. I właśnie na fragment fundamentu kamiennego natrafiono. Odnaleziono jednak także fundamenty ceglane, które z kolei można wiązać z następnym dworcem - tym murowanym, który jest bardzo znany z pocztówek z okresu międzywojennego. Jest to budynek, który został wzniesiony tuż przed I wojną światową (prawdopodobnie około 1913 roku) i istniał do lipca 1944 roku, kiedy to został wysadzony przez Niemców. Oczywiście w międzyczasie był niszczony, bo ta stacja była wielokrotnie bombardowana w okresie II wojny światowej. Są tam też jakieś ślady fundamentów zbrojonych stalą, więc pewnie to są fragmenty fundamentów kolejnego już dworca, tego z okresu PRL-u- tłumaczy Wira.
Plac dworcowy to teren, który nie wymaga pozwolenia konserwatora zabytków do prowadzenia prac, ponieważ ochrona konserwatorska nad osiedlem Dyrekcja, kończy się na ul. Kolejowej. Kierownik budowy poprosił jednak specjalistów o konsultacje.
- Jeżeli te fundamenty nie są w kolizji z nową inwestycją, to zaproponowaliśmy, aby odkrycie zinwentaryzować i pozostawić. Natomiast jeżeli jest jakaś kolizja, to te fundamenty również powinny być zinwentaryzowane na mapie projektowej, a później należy je rozebrać. Zasugerowaliśmy też, aby jakiś charakterystyczny fragment (jeżeli to będzie technicznie możliwe, a myślę, że będzie), wydobyć i pozostawić do ekspozycji w nowym budynku dworca albo gdzieś w okolicy dworca - dodaje Paweł Wira.
Prace budowlane w tym miejscu zostały tymczasowo wstrzymane do czasu uzyskania opinii konserwatora zabytków.
- Otrzymaliśmy zalecenia konserwatorskie dotyczące sporządzenia inwentaryzacji odkrytych elementów. Po jej wykonaniu roboty budowlane będą kontynuowane w jednym z dwóch wariantów – w przypadku braku kolizji z nową konstrukcją dworca ściany fundamentowe zostaną pozostawione w dotychczasowym miejscu, natomiast w przypadku kolizji – zostaną rozebrane - poinformował nas Michał Stilger, rzecznik prasowy PKP S.A.
Nowy dworzec w Chełmie ma być nowoczesnym, przestronnym i ekologicznym obiektem. Budynek składać się będzie z trzech kondygnacji. Na parterze znajdą się przestrzenie dla podróżnych: hol, poczekalnie, kasy biletowe, toalety oraz lokale komercyjne i samorządowe. Pierwsze piętro przeznaczone będzie na przestrzenie biurowe, natomiast w podziemiu znajdzie się zaplecze techniczne.
Projekt architektoniczny zawiera także kilka ciekawych elementów nawiązujących do historii miasta. Hol dworca zostanie zaprojektowany na wysokość dwóch kondygnacji, a na jednej ze ścian znajdzie się plan miasta w formie orła, symbolizujący rozbudowę Chełma w okresie międzywojennym. Elewacja budynku będzie wykonana z jasnej cegły licowej, co nawiązuje do lokalnej tradycji wydobycia i przetwórstwa kredy. Plac dworcowy stanie się przestrzenią miejską przeznaczoną na ogródki kawiarniane, restauracje oraz miejsca odpoczynku.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze