Grupa LUX MED, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie oraz Open Eyes Economy Summit (Fundacja Gospodarki i Administracji Publicznej) stworzyły Indeks Zdrowych Miast. Eksperci, naukowcy i przedstawiciele organizacji pozarządowych opracowali szczegółowe dane dotyczące jakości życia mieszkańców 66 miast na prawach powiatu. Badania były przeprowadzane w 9 kategoriach: Zdrowie, Ludność i pokolenia; Usługi komunalne i społeczne; Edukacja, Mieszkalnictwo; Środowisko; Infrastruktura; Przestrzeń; Zdrowe miasta oczami władz i mieszkańców.
-Tworząc Indeks Zdrowych Miast, zadaliśmy sobie wiele pytań: co oznacza termin zdrowe miasto, jakie są główne obszary, w których miasta mogą i podejmują działania, aby poprawić jakość życia, a zarazem zdrowie mieszkańców. Patrzyliśmy zarówno na praktyki polskich, jak i zagranicznych miast, oczywiście uwzględniając specyfikę naszych samorządów. Skupiliśmy się na miastach na prawach powiatu, aby móc porównać jednostki samorządu terytorialnego, które mają podobne zadania i funkcje - wyjaśnia dr hab. Agnieszka Chłoń-Domińczak, prof. SGH, prorektor ds. nauki Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Miasto Chełm zostało wyróżnione w kategorii edukacja, w której zajęło 10. miejsce. Wskaźniki, jakie były oceniane w tym obszarze, to m.in. uczestnictwo dzieci w wieku 3-5 lat w edukacji przedszkolnej, wyniki egzaminu ósmoklasisty, wyniki egzaminu maturalnego, udział dzieci w wieku do 17 lat, na które rodzice otrzymują zasiłek rodzinny, w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku.
- Kształcenie dzieci i budowanie kapitału ludzkiego stanowi istotny kontekst wspierania polityki zdrowotnej i zdrowia publicznego. Wszystkie badania wskazują na pozytywny związek pomiędzy wykształceniem a stanem zdrowia ludności. Dlatego też ten obszar został uwzględniony w Indeksie Zdrowych Miast. Analizując edukację, opieramy się przede wszystkim na wskaźnikach, które mogą pokazywać to, jakie są skutki polityki edukacyjnej realizowanej w miastach - czytamy w raporcie.
Bardzo wysokie, bo 6. miejsce Chełm zajął w rankingu w kategorii: infrastruktura. Eksperci brali tutaj pod uwagę liczbę samochodów na 1000 mieszkańców, liczbę parkingów Park & Ride, liczbę autobusów na mieszkańca czy pojazdy na dobę ogółem (na 1 ha powierzchni skorygowany o gęstość zaludnienia).
Jak podają audytorzy, infrastruktura transportowa jest szczególnie ważna. Może decydować o jego potencjale rozwojowym, a sam sposób jej rozmieszczenia jej rodzaj (np. układ ścieżek rowerowych, dostępność transportu szynowego) warunkuje także jakość życia mieszkańców i może bezpośrednio wpływać na ich zdrowie. Źle skonstruowana może natomiast oddziaływać negatywnie na jakość życia mieszkańców (w tym bezpośrednio na ich zdrowie).
Przeprowadzone zostaną także badania ankietowe oceniające poziom zdrowotności miast. Zostały już opracowane pytania, kierowane są do dwóch grup odbiorców. Pierwszą są władze samorządowe, drugą mieszkańcy badanych miast. Ma to na celu pozyskanie dodatkowych informacji, wykraczających poza dane statystyczne.
Szczegółowy raport znajdziecie tutaj: https://www.luxmed.pl/assets/media/Indeks_Zdrowych_Miast.pdf
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze