Zadanie obejmuje zakup i dostawę 26 sztuk fabrycznie nowych, nieeksploatowanych, całkowicie niskopodłogowych jednoczłonowych autobusów. Każdy musi mieć minimum 60 miejsc dla pasażerów, z czego przynajmniej 27 ma być miejscami siedzącymi. Nowe pojazdy komunikacji zbiorowej mają też być 3-drzwiowe. Ponadto gwarancja magazynu energii, jak i samego autobusu, musi wynosić przynajmniej 84 miesiące, a magazyn energii elektrycznej musi zapewnić, niezależnie od warunków zewnętrznych i stopnia zużycia, przejechanie minimum 20 km bez ładowania.
Do przetargu stanęły trzy firmy: PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o., który wycenił ofertę na 96 995 340 zł, Arthur Bus - proponujący kwotę 101 573 160 zł oraz najdroższa oferta firmy Solaris (126 631 781,64 zł). Miasto na zakup 26 autobusów wodorowych zabezpieczyło kwotę 111 806 464 zł, z czego 100,5 mln zł to środki pozyskane z zewnętrznego dofinansowania. Pojawiła się też konieczność zorganizowania infrastruktury, dostosowanej do nowych autobusów. Miasto planuje przebudowę stacji serwisowej CLA, która nie jest jednak finansowana w ramach projektu.
Postępowanie przetargowe zostało rozstrzygnięte już 28 grudnia. Wygrała je firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. z Konina. Niestety, jeden z kontrkandydatów złożył odwołanie od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej, dlatego miasto nie mogło podpisać umowy z wykonawcą.
Prezydent Jakub Banaszek pochwalił się w czwartek (1 lutego), że izba odrzuciła wniosek, więc umowa będzie mogła być podpisana w najbliższym czasie.
-KIO odrzuciło protest w sprawie wodorowych autobusów. Miasto Chełm może podpisać umowę i stać się pierwszym miastem w Polsce, z pełnym wodorowym taborem autobusowym - napisał Banaszek.
Wszystkie autobusy mają trafić do Chełma do końca 2025 roku.
Jak działa autobus na wodór?Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Ta woda jest w pełni destylowana. |
Czytaj także:
- 102 mln euro dofinansowania na drogę ekspresową S12 z Chełma do Dorohuska
- Chełm. Na ten odcinek ul. Żeromskiego lepiej nie wjeżdżać
- Chełm. Parking jest mniejszy, ale przechodnie są bezpieczni
- Chełm. Będą nowe drogi! Gdzie praca już wre, a gdzie się dopiero zacznie?
- Czy w 2024 roku są pieniądze na 500 plus dla psa i kota? Na pewno nie w Chełmie...
- Chełm. Wybieg dla psów może będzie, ale najwcześniej za 5 lat
Napisz komentarz
Komentarze