Radny Piotr Krawczuk vel Walczuk złożył interpelację dotyczącą poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych na ul. Rejowieckiej. Zaznaczył w niej, że problem ten występuje szczególnie na drogach dojazdowych, czyli za ekranami energochłonnymi, gdzie istnieje wysokie ryzyko potrącenia pieszego.
"Widoczność zasłaniają ekrany, przez co czas na reakcję mimo zachowania niskiej prędkości jest krótki. Największe zagrożenie jest w momencie, gdy pieszy przebiega i nie zatrzyma się przy krawędzi drogi, co najczęściej robią dzieci. Sam byłem świadkiem takiego zdarzenia. Dlatego zwracam się z wnioskiem o montaż dodatkowej infrastruktury ostrzegającej lub spowalniającej, która podniesie poziom bezpieczeństwa" - napisał Krawczuk vel Walczuk.
Radny podkreślił, że wzdłuż ul. Rejowieckiej występuje 5 miejsc, w których zejście z przejścia dla pieszych jest szczególnie mało widoczne, a tę sytuację poprawiłyby aktywne znaki drogowe, dodatkowe spowalniacze lub inne elementy ostrzegające.
Na interpelację radnego odpowiedział prezydent Jakub Banaszek. Stwierdził on, że w grudniu minionego roku opracowany został projekt zmiany stałej organizacji ruchu drogowego dla obu jezdni serwisowych ul. Rejowieckiej pomiędzy ul. Kochanowskiego i wjazdem do Galerii Chełm, a ul. Szpitalną.
"Zakres prac obejmuje m.in. wprowadzenie tam stref ograniczonej prędkości do 30 km/h oraz montaż dwóch progów zwalniających, w tym przy przejściu dla pieszych w rejonie Zespołu Szkolno- Przedszkolnego nr 3. Z uwagi na brak porozumienia z właścicielem Galerii Chełm w kwestii wprowadzenia ruchu jednokierunkowego do obiektu od ul. Kochanowskiego po jezdni serwisowej, realizacja projektu jest chwilowo wstrzymana- wprowadzanie zmian dla pozostałych odcinków, tj. od Ronda im. Dmowskiego do ul. Kochanowskiego oraz od ul. Szpitalnej do rzeki Uherki, o łącznej długości ponad 1,5 km jest planowane w dalszej kolejności" - czytamy w odpowiedzi prezydenta.
- Chełm. Masz problem z odpadami? Zawieziesz je do nowego PSZOK-u. Ale jeszcze nie teraz
- Chełm. Nowe chodniki na ul. Piaskowej. Jedni się cieszą, inni widzą bubel
Banaszek twierdzi, że zmiany te będą dotyczyły zarówno dalszego rozszerzania strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h na jezdniach serwisowych, montażu progów zwalniających, słupków uniemożliwiających nieuprawnione przejeżdżanie po ciągach pieszo-rowerowych, a także likwidację nadmiarowego oznakowania. Jednak z uwagi na duży zakres zmian do wprowadzenia oraz konieczność opracowania projektów organizacji ruchu ani prezydent, ani urzędnicy obecnie nie są w stanie podać przybliżonego terminu realizacji tych zadań.
Piotr Krawczuk vel Walczuk zwrócił też uwagę na stary odcinek ulicy Rejowieckiej i ul. Okszowskiej.
"Ponownie zwracam się z wnioskiem o zmianę organizacji ruchu, na odcinku ulicy Rejowieckiej pomiędzy al. Przyjaźni a ul. Rampa Brzeska (przy Castoramie). Jest to ulica często wykorzystywana przez kierowców pojazdów wysokotonażowych do skracania drogi" - napisał.
Radny dodał, że w odpowiedzi na interpelację z maja 2022 roku otrzymał informację, że zmiana będzie możliwa po wykonaniu i zatwierdzeniu projektu zmiany stałej organizacji ruchu oraz zabezpieczeniu środków finansowych na ten cel. Zastanawia się tylko, kiedy to nastąpi...
Prezydent tłumaczy, że ponad rok temu (w styczniu 2023 roku) na ul. Rejowieckiej za rondem im. Zrzeszenia Wolność i Niezawisłość został pilotażowo ustawiony znak F-12 ze strzałką na wprost oraz napisem „Dorohusk”, wskazujący kierunek, którym powinny poruszać się pojazdy ciężarowe jadące wzdłuż drogi krajowej nr 12 od strony Lublina. Jednak obserwacje nowego oznakowania pokazały, że część kierowców w dalszym ciągu wykorzystuje stary odcinek ul. Rejowieckiej do skracania drogi podczas przejazdu w kierunku ul. Rampa Brzeska.
- Chełm. Wystawa rysunków i malarstwa niezwykłej studentki PANS
- Chełm. Giełda dla uczniów! Tam znajdziesz coś dla siebie!
"Dalsze działania w zakresie wprowadzenia pełnego ograniczenia tonażowego nie zostały zrealizowane w ubiegłym roku z uwagi na dużą liczbę bieżących działań dotyczących utrzymania i oznakowania dróg na terenie całego miasta. W omawianym przypadku, z uwagi na liczbę oraz różne źródła i cele podróży pojazdów ciężarowych poruszających się wzdłuż drogi krajowej nr 12, niezbędne jest spójne oznakowanie wszystkich skrzyżowań zarówno od strony ul. Rejowieckiej, ul. Okszowskiej jak i ul. Rampa Brzeska, w tym także w tablice F-6 uprzedzające o ograniczeniach lub zakazach na drodze za skrzyżowaniem" - napisał Banaszek.
Prezydent zauważył też, że zarówno stara ulica Rejowiecka, jak i fragment ul. Okszowskiej są wykorzystywane jako drogi dla zaopatrzenia centrum handlowego Castorama i sklepu Biedronka, a także jako dojazd do miejsc postoju zlokalizowanych przy torach kolejowych.
"Wszystkie powyższe aspekty wpływają na złożoność koniecznej do opracowania organizacji ruchu drogowego, tak by po jej wdrożeniu możliwe było prowadzenie skutecznych działań kontrolnych. Mając na uwadze potrzebę ochrony pasa drogowego podjęte zostaną działania, by ograniczenie tonażowe na starej ul. Rejowieckiej zostało wprowadzone w bieżącym roku" - podsumował Banaszek.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze