Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Mieszkania, apartamenty, kawalerki do wynajęcia
Reklama baner reklamowy

XXXIV Debata Oksfordzka w I LO. Portale społecznościowe - narzędzie do walki z cyberprzemocą, czy środowisko jej rozwoju?

W I Liceum Ogólnokształcącym w Chełmie odbyła się XXXIV Debata Oksfordzka. Tym razem podniesiono temat cyberprzemocy. Uczniowie po raz kolejny mieli okazję do popisania się swoją wiedzą oraz umiejętnościami retorycznymi.
XXXIV Debata Oksfordzka w I LO. Portale społecznościowe - narzędzie do walki z cyberprzemocą, czy środowisko jej rozwoju?

Cyberprzemoc staje się w obecnych czasach coraz bardziej powszechnym zjawiskiem. Niestety, agresywne zachowania czy niebezpieczeństwa czyhające w sieci negatywnie odbijają się na ich odbiorcach. Jaką rolę w tym szerokim zjawisku odgrywają portale społecznościowe? Na ten temat debatowali mówcy XXXIV Debaty Oksfordzkiej, zrealizowanej w ramach międzynarodowego projektu “Stand by me. Razem przeciw przemocy ze względu na płeć”. Głównymi inicjatorami wydarzenia były: I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Czarnieckiego w Chełmie oraz Szkolny Klub Debat Oksfordzkich, natomiast współorganizacją zajęli się: Amnesty International, Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Chełmie, a także Szkolna Grupa Praw Człowieka z I LO.

Debata odbyła się w środę (21 lutego) w auli I Liceum Ogólnokształcącego w Chełmie w obecności publiczności oraz wyjątkowych gości, wśród których znaleźli się: senator RP dr hab. Józef Zając, dr Beata Fałda - prorektor ds. Rozwoju PANS w Chełmie, dr Iwona Lasek-Surowiec - doktor nauk prawnych PANS w Chełmie, mgr Adam Szczepaniuk - pracownik katedry Nauk o Bezpieczeństwie PANS w Chełmie i Agnieszka Walewska–Maksymiuk - dyrektor Wydziału Oświaty Urzędu Miasta Chełm. 

Obecnością zaszczycili także goście z Komendy Miejskiej Policji w Chełmie podinsp. Jarosław Chmielewski, podkom. Marek Rzeszut, sierż. szt. Angelika Głąb - Kunysz, sierż. szt. Patryk Greniuk, asp. Katarzyna Kaszuba. Na debacie pojawiły się także Justyna Kuzar-Dembele - koordynatorka Szkolnych Grup Praw Człowieka i sieci edukacji i aktywizmu Amnesty Polska wraz z Dominiką Sokołowską - koordynatorką projektu edukacyjnego “StandByMe - razem przeciw przemocy ze względu na płeć” w Amnesty Polska. Obecne były również delegacje Szkół Podstawowych nr 5 i 6 w Chełmie oraz ze Szkoły Podstawowej w Żółtańcach wraz z opiekunami. 

Halina Smyk – dyrektor ILO otworzyła debatę i powitała wszystkich zgromadzonych, następnie głos zabrał podinsp. Jarosław Chmielewski - zastępca komendanta miejskiego policji w Chełmie. Nad całością wydarzenia czuwała marszałek Małgorzata Gaj vel Demczuk, która profesjonalnie poprowadziła debatę. 

W pierwszej kolejności głos zabrała drużyna tezy brzmiącej: “Portale aktywnie działają, aby zwalczać przemoc”, a swoich racji w tej grupie bronili: Wiktoria Hajduk - uczennica klasy 2a, Maurycy Ostasz z klasy 1e, Katarzyna Żołnierek - uczennica klasy 3d oraz Weronika Koman z klasy 2a. Przemawiającymi argumentami, jakie wytoczyli mówcy tej drużyny, było to, iż media społecznościowe próbują ograniczyć niebezpieczne treści do minimum, a duże platformy takie jak, np. Facebook, współpracują z organami ścigania cyberprzestępczości na co dzień. 

- Szukaliśmy dużej ilości danych w internecie, musieliśmy się też dowiedzieć jak najwięcej na temat danych portali społecznościowych, ich polityki prywatności oraz po prostu tego, czy dotrzymują tej polityki własnej. Staraliśmy się udowodnić to, że właśnie te informacje są dostępne, a portale społecznościowe zwalczają tę cyberprzemoc. Myślę, że udało nam się to dobrze udowodnić - mówi Maurycy Ostasz, członek grupy tezy.

Zespół tezy bazował także na algorytmach internetowych działających na rzecz bezpieczeństwa w social mediach, jednak z ich zdaniem nie zgadzali się oponenci. 

Według grupy antytezy, w której mówcami byli: Antonina Kolenda z klasy 1d, Natalia Błaszczuk - uczennica z klasy 3d, Seweryn Szarpak z klasy 2d, oraz Mikołaj Fik - uczeń klasy 2a, portale robią niewiele w walce z cyberprzemocą lub potęgują to zjawisko. Większa pewność siebie wywoływana przez anonimowość, jaką oferują social media, sprawia, że niektórzy użytkownicy wykorzystują ją do szerzenia nienawiści, a portale są środowiskiem, gdzie wielu młodych ludzi może spotkać się z licznymi hasztagami, pod którymi ukryte są treści autodestrukcyjne czy też pornograficzne. Ponadto normalizowanie myśli samobójczych czy też chorób psychicznych takich jak depresja, czego podejmują się social media, jest bardzo niepokojące i doprowadziło już do wielu tragicznych sytuacji. Właśnie takie argumenty wytaczali w debacie mówcy drużyny antytezy. 

- Naszą główną argumentację oparliśmy właściwie na przykładach z życia. Skupialiśmy się głównie na treściach niebezpiecznych w internecie, zwłaszcza dla młodzieży. Podawaliśmy konkretne przypadki cyberbullingu i cyberniebezpieczeństwa w sieci i ukazaliśmy, że media społecznościowe starają  się zapobiegać temu, ale robią to nieskutecznie. A wszystkie regulaminy, które są podane przez portale społecznościowe można bardzo łatwo obejść i obalić - powiedziała nam Natalia Błaszczuk z grupy antytezy.

Trzeba zaznaczyć, że oba zespoły wykazały się wysokim poziomem umiejętności retorycznych, które mogły rozwinąć dzięki przydzielonym im opiekunom - nauczycielom informatyki: grupą tezy kierował Jacek Kozłowski natomiast pracą grupy antytezy - Mariusz Maciuk. Należy dodać, że mówcy korzystali z pomocy nauczycieli, ale także konsultantów mgr Adama Szczepaniuka oraz z sierż. szt. Patryka Greniuka i asp. Katarzyny Kaszuby.

Werdykt, zważywszy na pasjonującą bitwę słowną i świetne przygotowanie mówców obu drużyn pod względem merytorycznym, nie był wcale prosty. Dość dodać, że sędziowie pobili rekord w długości obrad. Ostatecznie jury w składzie: Halina Smyk, Jusytna Kuzar - Dembele, Dominika Sokołowska oraz Adama Sczepaniuk i Patryk Greniuk, zwycięstwo przyznało grupie antytezy. Pierwszym miejscem, a zarazem tytułem mistrza debaty została odznaczona Natalia Błaszczuk, drugie miejsce zajął Maurycy Ostasz, natomiast trzecią na podium był Seweryn Szarpak.

Po zakończonej debacie wystąpili eksperci. Sierż. sztab. Angelika Głąb- Kunysz przedstawiła problem cyberprzemocy w świetle prawa, a Dominika Sokołowska przybliżyła uczestnikom spotkania sposób działania organizacji Amnesty Polska na rzecz bezpieczeństwa w Internecie oraz opowiedziała o istocie zwalczania tak powszechnego w obecnych czasach hejtu, z kolei Justyna Kuzar-Dembele skłoniła do autorefleksji na temat treści, które są publikowane w Internecie przez nas samych. Dodatkowo na temat tego, jak ważna w walce z cyberprzemocą jest rozmowa z młodzieżą wypowiedział się mgr Adam Szczepaniuk.

O wysoki poziom, a także profesjonalne przygotowanie XXXIV Debaty Oksfordzkiej, zadbały Teresa Kurzępa - nauczycielka języka polskiego i opiekun Klubu Debat Oksfordzkich oraz Katarzyna Dobrakowska - nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie oraz opiekun Akademickiego Koła Naukowego w I LO. W przygotowaniach ogromną pomocą wykazali się również uczniowie klas 2a, 3d, 1e oraz 1c.

Poniżej galeria zdjęć z tego wydarzenia:

Czytaj także:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklama
Reklamareklama Bon Ton
Reklama
Reklama
Reklama