Od piątku (4 października) ratownicy medyczni z chełmskiej stacji testują nowy pojazd. Zeroemisyjna karetka jest pierwszym tego typu ambulansem w regionie i jednym z zaledwie kilku w Polsce.
- Przekazujemy stacji pogotowia ratunkowego w Chełmie ambulans wersji elektrycznej, umożliwiający transport dwóch pacjentów. Spełnia on wszystkie wymogi bezpieczeństwa. Jest to zabudowa, która została poddana testom m.in. wytrzymałościowym czy dynamicznym i spełniająca najwyższe standardy. Pacjent w tym ambulansie jest transportowany w niezwykle komfortowych warunkach - powiedział nam Artur Lewandowski, prezes zarządu spółki Electric Mobility, która wykonała zabudowę karetki.
Nowy ambulans, wyposażony w najnowocześniejszy sprzęt medyczny, umożliwia transport dwóch pacjentów w komfortowych warunkach. W ambulansie znajdują się nosze, fotel kardiologiczny, respirator AED, jest też możliwość tlenoterapii.
Jego sercem jest wydajna bateria, która zapewnia zasięg do 260 km na jednym ładowaniu. Co więcej, dzięki systemowi rekuperacji energii podczas hamowania, zasięg ten może być jeszcze większy. Ładowanie pojazdu jest szybkie i może odbywać się zarówno prądem zmiennym, jak i stałym. Koszt takiego pojazdu to kilkaset tysięcy złotych, lecz kwota ta może się różnić w zależności od wyposażenia ambulansu.
- Jest to produkt innowacyjny, zeroemisyjny, czyli w 100% zasilany z baterii. Ładujemy go prądem zmiennym lub stałym. Prąd zmienny przyjmuje do 22 kW, w przypadku tej baterii, która ma 60 kW, ładowanie trwa ok. trzech godzin. W przypadku prądu stałego, który przyjmuje 90 kW, wtedy na ten czas potrafi się skrócić nawet do 35 minut ładowania - powiedział nam Dominik Majchrzak, z firmy Auto Partner J. Garcarek A. Garcarek Sp. j, która wykonała podwozie ambulansu.
Dlaczego Chełm?
- Stacja ratownictwa medycznego w Chełmie inwestuje w nowe technologie, obserwujemy rozwój i zainteresowanie, zarówno dyrekcji, jak i personelu nowymi rozwiązaniami. Do stacji w ostatnim czasie trafił ambulans w wersji kontenerowej na bazie mercedesa sprintera,co daje kolejne nowe możliwości pracownikom systemu ratownictwa medycznego. Dlatego chcieliśmy wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom i zaproponować kolejną odsłonę, tym razem ambulans transportowy, w wersji full elektrycznej - dodał Lewandowski.
Ambulans będzie testowany w podstacji w Krasnymstawie, Chełmie oraz Włodawie. Chociaż na razie będzie wykorzystywany głównie do transportów planowych, istnieje możliwość, że w przyszłości tego typu pojazdy zastąpią również karetki systemowe.
- Jest taka koncepcja, jednak na to jeszcze potrzeba troszeczkę czasu. Karetka systemowa jest mniej przewidywalna niż transportowa i tu jest największy problem, jednak technologia coraz bardziej się rozwija i myślę, że lada moment takie rozwiązania również się pojawią - dodaje Majchrzak.
Mówiąc o karetce o napędzie elektrycznym, nasuwa się pytania: gdzie będzie ładowana?
- W mieście jest wiele miejsc, w których można naładować pojazd elektryczny. W naszej stacji również się takie znajdują, więc nie jest to żaden problem. Najważniejsze, żeby nasi pracownicy byli zadowoleni z jazdy i pracy w tego typu ambulansie - dodała Emilia Ignatowicz-Steć, dyrektor Stacji Ratownictwa Medycznego SP ZOZ w Chełmie.
Czytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze