Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama

Renowacja klasyka – piaskowanie

Przygotowanie zabytkowego samochodu lub motocykla do lakierowania poprzedza żmudny proces usuwania starego lakieru, rdzy, szpachli czy masy konserwującej, który w głównej mierze sprowadza się do piaskowania.
Renowacja klasyka – piaskowanie

O przygotowanie blachy do lakierowania zapytaliśmy Krzysztofa Miśca z firmy Kwarc, która zajmuje się piaskowaniem i lakierowaniem motoryzacyjnych perełek i wielu innych powierzchni.

Piasek, soda, szkło

Piaskowanie to właściwie strumień materiału ściernego, najczęściej piasku o odpowiednio dobranym uziarnieniu, skierowany pod dużym ciśnieniem na czyszczoną powierzchnię. To najlepsza metoda dokładnego i równomiernego usunięcia rdzy czy pozostałości lakieru, zwłaszcza w trudno dostępnych miejscach. Jednak jej zastosowanie wymaga ostrożności, szczególnie na dużych powierzchniach cienkich blach.

Do piaskowania delikatnych elementów z aluminium lub tworzyw sztucznych używa się innego materiału. Mogą to być szklane mikro kulki (szkiełkowanie) albo soda (sodowanie). – Szczególnie ciekawa jest metoda z użyciem sody. Rozpędzone granulki (nawet 900 km/h!) w zderzeniu z powierzchnią eksplodują, powodując uwalnianie energii, która jest czynnikiem czyszczącym – wyjaśnia Krzysztof Misiec. Ta metoda jest całkowicie nieinwazyjna i bezpieczna dla najbardziej delikatnych powierzchni.

Czyszczenie i odtłuszczanie

Po piaskowaniu blacha jest prawie gotowa do dalszej renowacji. Trzeba ją jeszcze oczyścić i zmatowić, by zwiększyć przyczepność dla materiałów lakierniczych. – Służy do tego włóknina ścierna, która dobrze usuwa zanieczyszczenia niewidoczne gołym okiem – tłumaczy Krzysztof Misiec. Etapem wieńczącym proces piaskowania jest odtłuszczenie blach rozpuszczalnikiem.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklamareklama Bon Ton
Reklamadotacje rpo
Reklama
Reklama