Prawdopodobnie najczęściej spotykanym we wszelkiego rodzaju samochodach jest tak zwany filtr puszkowy, który posiada specjalny papierowy wkład filtracyjny, który jest wykonany w taki sposób, że przepuszcza olej przez swoją powierzchnię. Aby uzyskać najlepszą wydajność, ten wkład papierowy ma kształt akordeonu. Wewnątrz wkładu znajduje się również zawór nadmiarowy ciśnieniowy.
Budowa filtra oleju
Najczęściej spotykane są mechaniczne filtry oleju, w których olej jest oczyszczany przez specjalny papier, zanieczyszczenia lub inne materiały.
Elementem tym jest wkład filtracyjny, który znajduje się w obudowie z zaworami - przelewowym i zwrotnym. Zawór przelewowy ma za zadanie umożliwić przepływ oleju do silnika bez jego oczyszczania (w przypadku zabrudzenia wkładu filtracyjnego lub zmiany konsystencji oleju na skutek niskiej temperatury). Zawór zwrotny zapobiega przedostawaniu się oleju do skrzyni korbowej.
Konserwacja filtrów oleju
Zaleca się wymianę tych elementów wraz z olejem silnikowym zgodnie z harmonogramem: co 10-15 000 km przebiegu. Żywotność filtrów może jednak ulec skróceniu na skutek częstego uruchamiania i wyłączania niedogrzanego silnika, długiej pracy na biegu jałowym, stosowania oleju niskiej jakości oraz dużego zapylenia powietrza (np. jazda po nieutwardzonych drogach). Jeśli występują te czynniki, należy częściej wymieniać filtr i olej silnikowy.
Uszkodzenie filtra oleju
- Koniec żywotności;
- Zanieczyszczenie elementu filtrującego;
- Uszkodzenie obudowy;
- Awaria zaworu.
Objawy uszkodzonego filtra oleju
- Po zatrzymaniu pod silnikiem widoczne są krople oleju;
- Występuje stałe przegrzewanie się silnika;
- Zużywa się więcej oleju niż normalnie;
- Wskaźnik ciśnienia oleju na desce rozdzielczej świeci się zbyt długo po uruchomieniu silnika;
- Obudowa filtra jest rozdęta.
Przyczyny uszkodzenia filtra oleju
- Używany jest filtr niskiej jakości;
- Używane są środki smarne niskiej jakości;
- filtr jest niewłaściwie dobrany lub zamontowany;
- część nie została wymieniona na czas i jest nadal używana;
- rodzaj oleju nie spełnia wymagań producenta;
- elementy uszczelniające uległy zniszczeniu;
- Silnik nie jest rozgrzany przed jazdą z dużą prędkością.
Filtr oleju - jak go wymieniać?
Wszyscy wiemy, że wymiana oleju w samochodzie jest niezbędna, aby silnik pracował prawidłowo i służył nam jak najdłużej. Często jednak zapomina się, że wymiana oleju wiąże się również z wymianą filtra oleju, który odgrywa równie ważną rolę. Jest to jednak często pomijane, co jest poważnym zaniedbaniem, które może prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji. Tymczasem każdy właściciel samochodu powinien wiedzieć, jak działa i jak działa, i wiedzieć, jak go wymienić.
Z reguły filtr powinien być wymieniany razem z olejem. W końcu na co komu nowy filtr, jeśli olej w samochodzie jest brudny i na odwrót? Filtr oleju można odkręcić albo ręcznie, albo za pomocą specjalnego klucza (zazwyczaj jest to konieczne, a dużo łatwiejsze). W przypadku filtra z wymiennym wkładem, wystarczy wyjąć stary wkład i zastąpić go nowym. Filtr należy wyjąć wraz z uszczelką, którą należy dokładnie oczyścić i nasmarować czystym olejem. Przed montażem można wlać do filtra trochę oleju, aby szybciej uzyskać wymagane ciśnienie, ale jest to zalecenie, a nie obowiązek. Po założeniu filtra należy uzupełnić płyn do końca i uruchomić silnik. Teraz można się upewnić, że nic nie przecieka.
Warto zaznaczyć, że wymiana filtra oleju jest bardzo prosta, ale i tak wymaga czasu i praktyki. Jeśli nie jesteś wystarczająco dobry w tego typu rzeczach, lub jeśli po prostu nie masz czasu lub ochoty, poproś mechanika, aby dokonał wymiany profesjonalnie i bardzo szybko. W tym przypadku będziesz mieć pewność, że filtr działa prawidłowo i nic nie przecieka. Mimo to, każdy kierowca powinien znać procedurę wymiany filtra tak samo dobrze, jak uzupełniania płynów czy wymiany opon. W końcu oznacza to, że zwracasz większą uwagę na swój pojazd, a co za tym idzie, jesteś bardziej świadomy jego mocnych i słabych stron.
Źródła informacji:
Napisz komentarz
Komentarze