Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 24 listopada 2024 20:28
Reklama Stachniuk Super Optyk - Black Week
Reklama

Filtr oleju w samochodzie. Przyczyny awarii i wskazówki dotyczące wymiany

Olej silnikowy jest przechowywany w zbiorniku zwanym skrzynią korbową. Olej zasysany jest przez specjalne urządzenie, tzw. miskę olejową, i kierowany do specjalnego sita, którego zadaniem jest oddzielenie oleju od wszelkich zanieczyszczeń. Następnie olej trafia do filtra oleju, którego zadaniem jest usunięcie z niego wszelkich zanieczyszczeń. Usuwa zanieczyszczenia o wielkości nawet 0,02 mm! (Ważne jest, aby filtr oleju działał prawidłowo i bez usterek, ponieważ w przypadku jego nieszczelności może dojść do uszkodzenia silnika (a naprawa silnika to duża strata czasu i pieniędzy).
Filtr oleju w samochodzie. Przyczyny awarii i wskazówki dotyczące wymiany

Prawdopodobnie najczęściej spotykanym we wszelkiego rodzaju samochodach jest tak zwany filtr puszkowy, który posiada specjalny papierowy wkład filtracyjny, który jest wykonany w taki sposób, że przepuszcza olej przez swoją powierzchnię. Aby uzyskać najlepszą wydajność, ten wkład papierowy ma kształt akordeonu. Wewnątrz wkładu znajduje się również zawór nadmiarowy ciśnieniowy.

 

Budowa filtra oleju

 

Najczęściej spotykane są mechaniczne filtry oleju, w których olej jest oczyszczany przez specjalny papier, zanieczyszczenia lub inne materiały.

Elementem tym jest wkład filtracyjny, który znajduje się w obudowie z zaworami - przelewowym i zwrotnym. Zawór przelewowy ma za zadanie umożliwić przepływ oleju do silnika bez jego oczyszczania (w przypadku zabrudzenia wkładu filtracyjnego lub zmiany konsystencji oleju na skutek niskiej temperatury). Zawór zwrotny zapobiega przedostawaniu się oleju do skrzyni korbowej.

 

Konserwacja filtrów oleju

 

Zaleca się wymianę tych elementów wraz z olejem silnikowym zgodnie z harmonogramem: co 10-15 000 km przebiegu. Żywotność filtrów może jednak ulec skróceniu na skutek częstego uruchamiania i wyłączania niedogrzanego silnika, długiej pracy na biegu jałowym, stosowania oleju niskiej jakości oraz dużego zapylenia powietrza (np. jazda po nieutwardzonych drogach). Jeśli występują te czynniki, należy częściej wymieniać filtr i olej silnikowy.

 

Uszkodzenie filtra oleju

 

  • Koniec żywotności;
  • Zanieczyszczenie elementu filtrującego;
  • Uszkodzenie obudowy;
  • Awaria zaworu.

 

Objawy uszkodzonego filtra oleju

 

  1. Po zatrzymaniu pod silnikiem widoczne są krople oleju;
  2. Występuje stałe przegrzewanie się silnika;
  3. Zużywa się więcej oleju niż normalnie;
  4. Wskaźnik ciśnienia oleju na desce rozdzielczej świeci się zbyt długo po uruchomieniu silnika;
  5. Obudowa filtra jest rozdęta.

 

Przyczyny uszkodzenia filtra oleju

 

  • Używany jest filtr niskiej jakości;
  • Używane są środki smarne niskiej jakości;
  • filtr jest niewłaściwie dobrany lub zamontowany;
  • część nie została wymieniona na czas i jest nadal używana;
  • rodzaj oleju nie spełnia wymagań producenta;
  • elementy uszczelniające uległy zniszczeniu;
  • Silnik nie jest rozgrzany przed jazdą z dużą prędkością.

 

Filtr oleju - jak go wymieniać?

 

Wszyscy wiemy, że wymiana oleju w samochodzie jest niezbędna, aby silnik pracował prawidłowo i służył nam jak najdłużej. Często jednak zapomina się, że wymiana oleju wiąże się również z wymianą filtra oleju, który odgrywa równie ważną rolę. Jest to jednak często pomijane, co jest poważnym zaniedbaniem, które może prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji. Tymczasem każdy właściciel samochodu powinien wiedzieć, jak działa i jak działa, i wiedzieć, jak go wymienić.

Z reguły filtr powinien być wymieniany razem z olejem. W końcu na co komu nowy filtr, jeśli olej w samochodzie jest brudny i na odwrót? Filtr oleju można odkręcić albo ręcznie, albo za pomocą specjalnego klucza (zazwyczaj jest to konieczne, a dużo łatwiejsze). W przypadku filtra z wymiennym wkładem, wystarczy wyjąć stary wkład i zastąpić go nowym. Filtr należy wyjąć wraz z uszczelką, którą należy dokładnie oczyścić i nasmarować czystym olejem. Przed montażem można wlać do filtra trochę oleju, aby szybciej uzyskać wymagane ciśnienie, ale jest to zalecenie, a nie obowiązek. Po założeniu filtra należy uzupełnić płyn do końca i uruchomić silnik. Teraz można się upewnić, że nic nie przecieka.

Warto zaznaczyć, że wymiana filtra oleju jest bardzo prosta, ale i tak wymaga czasu i praktyki. Jeśli nie jesteś wystarczająco dobry w tego typu rzeczach, lub jeśli po prostu nie masz czasu lub ochoty, poproś mechanika, aby dokonał wymiany profesjonalnie i bardzo szybko. W tym przypadku będziesz mieć pewność, że filtr działa prawidłowo i nic nie przecieka. Mimo to, każdy kierowca powinien znać procedurę wymiany filtra tak samo dobrze, jak uzupełniania płynów czy wymiany opon. W końcu oznacza to, że zwracasz większą uwagę na swój pojazd, a co za tym idzie, jesteś bardziej świadomy jego mocnych i słabych stron.

 

Źródła informacji:

Informacje o konstrukcji filtrów oleju - autodoc.pl

Jak wymienić filtr oleju - dobrymechanik.plbi.it


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamareklama Bon Ton
KOMENTARZE
Autor komentarza: Pierre DolnientyTreść komentarza: Czy ktoś myślący uwierzył w te banialuki?Data dodania komentarza: 24.11.2024, 15:00Źródło komentarza: Chełm. Rozrasta się skład kadry kierowniczej miejskiej spółkiAutor komentarza: Majster RuraTreść komentarza: Pan Sikora powinien sobie przypomnieć swoje obraźliwe wpisy pod adresem Prezydenta w trakcie kampanii wyborczej, które publikował na Facebooku,a nie robić za trybuna ludowegoData dodania komentarza: 24.11.2024, 00:47Źródło komentarza: Chełm. Polityczna awantura o pumptrack. Kto nie jest w koalicji, nie ma wpływu na miejskie sprawy?Autor komentarza: JolkaTreść komentarza: W Żmudzi też by się przydał kolejny blok dla młodych bo jest zapotrzebowanie na mieszkania a nie ma nic do kupienia.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 18:35Źródło komentarza: Gm. Leśniowice. Otwierają się na młodych i ich potrzebyAutor komentarza: chełmiakTreść komentarza: Lokalizacja w tym miejscu tak dużego boiska bez trybun, parkingu i kilku innych rzeczy to porażka.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 23:34Źródło komentarza: Chełm. Polityczna awantura o pumptrack. Kto nie jest w koalicji, nie ma wpływu na miejskie sprawy?Autor komentarza: ChelmiakTreść komentarza: Ale mamy za to boisko lekkoatletyczne przy rejowieckiej, szkoda tylko że brakuje tam tlenu do oddychania biegającData dodania komentarza: 22.11.2024, 21:17Źródło komentarza: Chełm. Polityczna awantura o pumptrack. Kto nie jest w koalicji, nie ma wpływu na miejskie sprawy?
Reklamadotacje rpo
Reklama
Reklama