Pierwsze spotkanie odbyło się w dniach 4-8 listopada 2019 r. w szkole Toki Avrupa Konutlari Ilkokulu Gaziosmanpasa w Stambule. Wszyscy partnerzy przywieźli różne nasiona i sadzonki, które zasadzono razem w szkolnym ogrodzie. Uczestnicy odwiedzili największy w Stambule zakład przetwarzania odpadów Istaç, gdzie poznawali poszczególne stadia procesu recyklingu. Uczestniczyli w seminarium dotyczącym ekonomicznych aspektów prawidłowej gospodarki odpadami. Zorganizowano również akcję sprzątania wybrzeża Morza Czarnego, aby uświadomić uczniom ich odpowiedzialność za środowisko. Uczniowie i nauczyciele uczestniczyli w zajęciach z kodowania, aby znaleźć rozwiązania problemów środowiska poprzez technologię.
Drugim miejscem spotkania była szkoła SSOU Kiro Burnaz w Kumanovo w Północnej Macedonii. Działania projektowe odbyły się tam w dniach 23-27 sierpnia 2021. Partnerzy zaprezentowali filmy o ochronie środowiska i redukcji śladu węglowego. Uczniowie poznali szkolne gospodarstwo rolne, poznali proces hodowli zwierząt oraz odwiedzili szkolną pasiekę. Wzięli również udział w wyzwaniu #trashtagchallenge i posprzątali okolicę szkoły. Prowadzili również obserwacje w muzeum botanicznym w Skopje i odwiedzili miejscowy ogród zoologiczny.
Kolejny wyjazd odbył się w dniach 9-13 maja 2022 r. Uczestnicy spotkali się w szkole BOSCO-NETTI w Santeramo in Colle, prowincji Bari we Włoszech. Pobyt był pełen różnorodnych zajęć ekologicznych i edukacyjnych: sportowych, teatralnych i plastycznych, które miały na celu uwrażliwienie uczniów na problemy środowiska oraz poszerzenie wiedzy w zakresie segregacji odpadów przez sport i sztukę. Uczniowie wzięli udział w warsztatach na farmie, gdzie poznali tajniki rolnictwa ekologicznego oraz sztuki wyrobu sera typu „mozzarella”. W czasie warsztatów plastycznych tworzyli przedmioty i dekoracje z materiałów pochodzących z recyklingu.
Czwarte spotkanie projektowe odbyło się w dniach 27 czerwca - 1 lipca 2022 r. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Wojsławicach-Kolonii. Uczniowie zaprojektowali etykiety, które naklejono na kosze i umieszczono na szkolnych korytarzach. Wszyscy uczestnicy zaprezentowali filmy o rodzajach odpadów, po czym wzięli udział w quizie aby sprawdzić, ile się nauczyli. Jednym z zajęć był też trekking na łonie natury – uczniowie i nauczyciele pod przewodnictwem leśniczego Mateusza Kliszcza odkrywali piękno lessowych wąwozów w Starym Majdanie. Poznali gatunki zwierząt i roślin, które można spotkać w okolicy. Po trekkingu uczestnicy zwiedzili Ośrodek Trzech Kultur w Majdanie Ostrowskim oraz Izbę Dawnych Kultur i Tradycji w Rozięcinie. Tam zorganizowano warsztaty kulinarne - uczniowie przygotowali tradycyjne „cebularze” i nauczyli się robić masło. Ponadto, uczestnicy zwiedzili najciekawsze miejsca w Lublinie, Zamościu i Chełmie, m.in. Muzeum Przyrodnicze, gdzie wzięli udział w warsztatach pt „Zwierzęta w pastelach”.
Ostatnia, piąta mobilność miała miejsce w szkole Asim'in Nesli Imam Hatip Ortaokulu w Stambule w dniach 25 - 29 lipca 2022 r. Oprócz zaplanowanych zajęć projektowych, poświęcono dużo uwagi na podsumowanie wszystkich działań, ich ewaluację oraz ustalenie ostatnich zadań do wykonania. Uaktualniono stronę projektu, omówiono pracę nad końcowym raportem oraz sposobami oceny i ewaluacji podjętych działań.
Projekt początkowo miał trwać 2 lata, jednak wybuch pandemii spowodował konieczność przedłużenia projektu o rok oraz przeniesienie niektórych zajęć do przestrzeni online lub zmianę ich formy. Do najciekawszych można zaliczyć konkurs fotograficzny “Gardening Photo Competition”, #trashtagchallenge, czyli sprzątanie okolicy z okazji Dnia Ziemi, czy tworzenie dekoracji świątecznych i noworocznych z odpadów. Zorganizowano akcję edukacyjną we współpracy z Polską Akcją Humanitarną, w ramach której przeprowadzono kilkanaście lekcji online na temat wody, a także ECO-RESOLUTION, czyli inspiracje na noworoczne eko-postanowienia.
Udział w projekcie przyniósł wiele korzyści jego uczestnikom. Oprócz wzbogacenia swojej wiedzy w zakresie ekologii i ochrony środowiska, mieli oni okazję poznać kulturę i tradycje innych europejskich krajów, doskonalić umiejętności językowe, a przede wszystkim nawiązać kontakty ze swoimi rówieśnikami. Poza realizacją zaplanowanych działań, wyjazdy pozwoliły również na zwiedzenie wielu pięknych zakątków Europy, m.in. meczetu Hagia Sophia i Pałacu Topkapi w Stambule, Jeziora Ochrydzkiego i Kanionu Matka w Macedonii Północnej, czy niezwykłych domów we włoskim Alberobello. Jedna z uczestniczek, Wiktoria, tak opisała swoją podróż do Turcji: ‘Był to mój pierwszy wyjazd za granicę i na pewno zapamiętam do końca życia tą niezwykłą przygodę. Ciężko opisać słowami jak fantastycznie było podczas tego pobytu i jakie towarzyszyły mi emocje. Życzę każdemu tak niesamowitego wyjazdu, bo naprawdę warto. Atmosfera była wspaniała, wszyscy nas ciepło przyjęli i byli bardzo gościnni.’
Wyjazdy w ramach projektu, jak również wszystkie materiały i usługi potrzebne do jego realizacji zostały w całości sfinansowane z programu Unii Europejskiej Erasmus+. Koordynatorem projektu jest Magdalena Zarek, nauczycielka języka angielskiego i geografii.
Relacje z podróży oraz innych działań projektowych można znaleźć na:
Napisz komentarz
Komentarze