Petycja skierowana do władz powiatu zawiera apel o zamontowanie progów zwalniających na ul. Kościuszki od skrzyżowania z ul. Kilińskiego, do krzyżówki z ulicami Szkolną i Kołowrót. Mieszkańcy zwracają uwagę na to, że większość kierowców znacznie przekracza dozwoloną na tym odcinku prędkość. Sygnalizują też, że ulicą Kościuszki często organizowane są wyścigi samochodowe i motocyklowe, które – zwłaszcza porą nocną – zakłócają odpoczynek i stwarzają zagrożenie bezpieczeństwa.
Sprawa trafiła już do Zarządu Dróg Powiatowych. Jak się dowiedzieliśmy Marek Klus, dyrektor tej instytucji zadeklarował, że jego pracownicy mogliby „z miejsca” zainstalować progi. ZDP dysponuje nawet jednym z rodzajów progów, które są zmagazynowane na stanie powiatowej jednostki. Sprawie sprzeciwił się jednak Andrzej Bereza. Naczelnik wydziału komunikacji zauważa, że droga powiatowa zalicza się do tzw. dróg zbiorczych, po których kursuje komunikacja pasażerska. A to oznacza, że obowiązują ją przepisy wynikające z jednego z rozporządzeń ministra infrastruktury. Skutkuje to tym, że na drodze tego rodzaju dopuszczalne jest zastosowanie wyłącznie progów wyspowych lub płytowych. A takich ZDP nie ma. Naczelnik Bereza wskazuje zatem, że idea jest słuszna, ale nie może być wprowadzona wbrew obowiązującym przepisom.
W związku z otrzymaną z wydziału komunikacji odpowiedzią dyrektor Klus wystosował wniosek do zarządu powiatu. Ma on zostać rozpatrzony na najbliższym posiedzeniu, które odbędzie się 29 września. Klus ubiega się w nim o przekazanie 7 tysięcy złotych na zakup płytowych progów zwalniających.
Kolejną sprawą, która wpływa na termin instalacji postulowanego przez mieszkańców rozwiązania, jest konieczność sporządzenia projektu zmiany organizacji ruchu drogowego w miejscu, w którym miałyby być zainstalowane te "przeszkody". Każda ingerencja w infrastrukturę wymaga bowiem takiego dokumentu. Co więcej, nawet jeśli zostanie on już opracowany, musi być zatwierdzony przez komendę powiatową policji. Dopiero wtedy starosta, jako organ prowadzący, zatwierdza taki wniosek, tym samym zgadzając się na modernizację. Na etapie projektowania zmiany organizacji ruchu wybiera się m.in. dokładnie umiejscowienie wprowadzanych rozwiązań. Musi ono spełniać kilka wymagań, m.in. odległości od skrzyżowań i od zakrętu drogi.
Wszyscy są zatem zgodni co do słuszności instalowania rozwiań wymuszających ograniczenie prędkości kierowców poruszających się ulicą Kościuszki. Przypomnijmy, że to właśnie na tym odcinku pod koniec maja tego roku doszło do śmiertelnego potrącenia 45-letniej rowerzystki. Kolejnym argumentem jest planowana przebudowa na rondo skrzyżowania ulic Kościuszki, Szkolnej i Kołowrót, związana z planem budowy nowej przeprawy mostowej. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że skutkować będzie ona zwiększeniem ruchu w tym rejonie. Ze względu na zawiłości formalne i biurokratyczne pozostaje jednak uzbroić się w cierpliwość, zachowując jednocześnie szczególną ostrożność i rozsądek.
Napisz komentarz
Komentarze