Po przyjeździe uczniowie spotkali się z rówieśnikami z Austrii i Włoch i wymieniali informacje, jak w ich krajach w czasie wojny wyglądała praca przymusowa, Holokaust i życie więźniów. Pobyt w Austrii był też dobrą okazją, by poznać tamtejsze zabytki i pozwalał na integrację z rówieśnikami z innych krajów. W sumie wyjechało 12 uczniów, towarzyszyło im dwóch opiekunów: Mariusz Czuj – nauczyciel historii oraz Albert Lewczuk vel Leoniuk, nauczyciel języka angielskiego.
Uczniowie z Włodawy wspólnie spędzali czas z rówieśnikami z Austrii i Włoch. Podzieleni na grupy wspólnie uczestniczyli w warsztatach. Zajęcia były także okazją do konwersacji w języku angielskim.
- Wyjazd miał charakter historyczny i edukacyjny – podkreśla Mariusz Czuj.
W ramach projektu młodzież zwiedzała miejsca pamięci i edukacji w Austrii – Linz, St. Georgen, Gusen, Mauthausen i Hartheim.
- Miejsca pamięci w Austrii są udostępnione od niedawna, bo od początku 2000 roku – mówi Albert Lewczuk vel Leoniuk.
Na przykład w maju 2003 roku otwarto zamek w Hartheim, czyniąc z niego miejsce pamięci poświęcone ofiarom eutanazji przeprowadzonej przez nazistów. W czasie II wojny światowej zamordowano tam około. 30 tysięcy osób zaklasyfikowanych jako „istoty niewarte, by żyć”.
- Były to osoby umysłowo i fizycznie upośledzone lub ludzie chorzy – mówi Mariusz Czuj.
W Gusen można było zobaczyć system podziemnych tuneli. Było to jedno z miejsc do, którego przeniesiono produkcję zbrojeniową III Rzeszy w czasie II wojny światowej. Celem była jego ochrona przed niszczącymi bombardowaniami, które dokonywali Amerykanie i Brytyjczycy. Modrzacy trafili też do obozu koncentracyjnego Mauthausen, Zwiedzali baraki więźniarskie, prysznice i komory gazowe. Pani przewodnik opowiadała o losach więźniów, a także o warunkach, w jakich przebywali. Można było także usłyszeć o męczeńskiej pracy więźniów.
Wyjazd do Austrii był także okazją, by połączyć pożyteczne z przyjemnym. Uczniowie z Włodawy zwiedzili między innymi Ogród Botaniczny i Ars Electronica w Linz - obowiązkowy punkt dla odwiedzających to miasto. Ma on w swojej ofercie niezwykle ciekawe wystawy najnowocześniejszych wynalazków elektroniki i techniki. Często nazywane jest centrum przyszłości. Nie znajdziemy tu tabliczek „Proszę nie dotykać”, wręcz przeciwnie. Wiele ekspozycji ma interaktywny i doświadczalny charakter. Dzięki temu jest to ciekawa i pouczająca rozrywka dla młodzieży i dorosłych.
Ostatniego dnia pobytu uczniowie z Włodawy zwiedzili zamek w Spielberg. Przewodnik - rycerz Robert - opowiedział o historii zabytku i jego okolicach. Można było zobaczyć lochy, spiżarnię oraz wieżę.
Projekt, w którym wzięli udział młodzi Polacy z Włodawy, ma istotne znaczenie. Pozwala zainteresować uczniów problematyką pracy przymusowej, obozów koncentracyjnych i Holokaustu.
Poza tym odkrywano piękno innego kraju, „szlifowano” język angielski, zdobywano wiedzę i doświadczenie podczas wyjazdu międzynarodowego w urokliwych rejonach Austrii.
-To był najlepszy z dotychczasowych wyjazdów - mówi Łukasz z klasy III LO.
-Ten wyjazd był bardzo udany, poza tym był dobrze przygotowany przez organizatorów w Austrii – podkreśla Mariusz Czuj.
Zapraszamy do obejrzenia galerii.
Przeczytaj także:
Napisz komentarz
Komentarze