Nietypowy kolor dymu nierzadko wiąże się z uszkodzeniami silnika albo awariami jego komponentów. Na jego podstawie łatwiej jest określić, z jaką usterką mamy do czynienia, bądź na których elementach eksploatacyjnych powinniśmy się skupić.
Białe
Podczas mrozów często zdarza się, że z rury wydechowej wydobywa się biały dym. Ustępuje on jednak i zmienia kolor na neutralny zaraz po rozgrzaniu silnika. Co innego jednak, kiedy temperatury są wyższe. Biały kolor spalin może zwiastować uszkodzenie uszczelki pod głowicą lub samej głowicy. Szczególnie, jeśli towarzyszy temu spadek mocy i osiągów silnika. Tę usterkę jednak jest łatwo zweryfikować, obserwując poziom płynu do chłodnicy w zbiorniczku. Jeżeli szybko ubywa, a spaliny są stale w białym kolorze, najlepiej jak najszybciej przyjrzeć się uszczelce pod głowicą, aby uniknąć kosztownego remontu.
Niebieskie
Bardzo często spaliny przybierają niebieską barwę. Powodem jest najczęściej nadmierne zużycie oleju powodowane przez zużytą sprężarkę, rzadziej zużyte pierścienie tłokowe, prowadnice zaworów lub uszczelniacze. Pozbycie się tych usterek wiąże się jednak również z naprawą turbosprężarki, a w skrajnym przypadku - jeżeli długo będziemy ignorować niebieski dym - z generalnym remontem silnika. Warto regularnie sprawdzać poziom oleju i w przypadku zbytniego zużycia, udać się do mechanika.
Szare lub srebrne
Spaliny w szarym lub srebrzystym kolorze to z kolei oznaka bogatej mieszkanki paliwa, którą dawkuje centralny sterownik. Przywrócenie bezbarwnego dymu wiąże się zazwyczaj z wymianą jednego z czujników, najczęściej czujnika temperatury silnika.
Czarne
Najczęściej czarne spaliny pojawiają się podczas awarii silnika i układu wydechowego. W pierwszej kolejności należy przyjrzeć się wtryskiwaczom, ponieważ mógł rozszczelnić się układ, bądź wtrysk ma za niskie ciśnienie. Jeśli z czarną barwą z rury wydechowej idzie w parze spadek mocy oraz głośniejsza praca jednostki napędowej, oznacza to awarię intercoolera, czyli chłodnicy przy turbosprężarce. Wtedy zalecana jest jej regeneracja.
Rdzawe
W niektórych przypadkach możemy się również spotkać z rdzawym lub brunatnym kolorem spalin, a tego nie wolno ignorować. Jest to bowiem jeden z głównych objawów skrajnie zużytych pierścieni tłokowych oraz gładzi cylindrów. Jeśli towarzyszy temu spadek mocy silnika, nadmierne zużycie paliwa oraz oleju, musimy nastawiać się na generalny i bardzo kosztowny remont całej jednostki.
Podobne artykuły:
Eko-rewolucja w centrach polskich miastach! Jak zmieni się infrastruktura? [CZYTAJ]
Napisz komentarz
Komentarze