Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama Mieszkania, apartamenty, kawalerki do wynajęcia
Reklama

Cyberoszuści w naszych telefonach. Operatorzy muszą już ich blokować

Do niedawna podszywanie się pod cudzy numer, czyli tzw. spoofing, nie było ustawowo ograniczane. Dziś już jest. Operatorzy muszą to robić pod groźbą kary.
Cyberoszuści w naszych telefonach. Operatorzy muszą już ich blokować

Autor: Canva

25 września zaczęły obowiązywać przepisy, które dają Urzędowi Komunikacji Elektronicznej (UKE) możliwość nakładania kar na podmioty, które nie blokują tzw. oszukańczych połączeń telefonicznych.

„Od tej pory przedsiębiorcy telekomunikacyjni będą musieli analizować ruch telekomunikacyjny pod kątem ewentualnego oszustwa” – czytamy na rządowej stronie gov.pl.

Jak działają cyberoszuści? 

Nowe przepisy mają pomóc operatorom – jak podaje „Dziennik Gazeta Prawna” – w zwalczanie najpopularniejszych metod, jakimi cyberoszuści wyłudzają nasze dane osobowe, hasła i pieniądze. 

Oprócz walki ze spoofingiem (podszywanie się pod firmy kurierskie, urzędy administracji, operatorów telekomunikacyjnych, naszych znajomych), obejmują one także smishing, czyli podrzucanie nam fałszywych sms-ów i maili. 

Oszuści coraz chętniej korzystają także z komunikatorów i portali społecznościowych.

W ocenie rozmówcy DGP – eksperta ds. telekomunikacji – pierwsze efekty działania nowych przepisów zauważymy w połowie października.

Do czego nowe przepisy zobowiązują operatorów?

Do blokowania połączeń z numerów służących wyłącznie do odbierania; chodzi m.in. o infolinie banków czy firm ubezpieczeniowych. Wykazem takich numerów dysponuje UKE. 

– Od początku roku zablokowaliśmy ok. 700 tys. sms-ów od oszustów, zanim dotarły do użytkowników. Na listę ostrzeżeń trafiło w tym czasie ponad 72 tys. stron podszywających się m.in. pod serwisy do płatności online, banki czy media społecznościowe – poinformowała DGP Małgorzata Plawgo, szefowa biura prasowego NASK.

Jak operatorzy mogą blokować oszustów?

Jeżeli wykryją, że prawdziwy numer jest ukryty, a ktoś wykorzystuje tzw. nadpis, to jego połączenie – jak podaje next.gazeta.pl – będzie automatycznie odrzucane. To pierwszy ze sposobów.  

Jeżeli system ma wątpliwości dotyczące autentyczności połączenia, to taki numer wyświetli nam się jako zastrzeżony. To druga możliwość.

„Ze względu na ciągły postęp technologii, ogromną liczbę połączeń telefonicznych oraz aktywne działania cyberprzestępców nie istnieje możliwość, aby absolutnie zidentyfikować każde fałszywe połączenie” – Interia cytuje Ministerstwo Cyfryzacji. 

A to znaczy, że nie da się całkowicie zablokować cyberoszustów, ale można ograniczyć takie połączenia.

Czytaj też:


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ
Reklama
Reklama
Reklamabaner reklamowy
Reklamareklama Bon Ton
Reklama
Reklama
Reklama