Marcin Petruk: Jak procentowo przedstawia się zdawalność egzaminów praktycznych i teoretycznych w 2018 r.?
Mariusz Ostrowski: Uwzględniając wszystkie kategorie, ogólny poziom zdawalności egzaminów teoretycznych to blisko 56%, natomiast praktycznych 38%. W najpopularniejszej kategorii, czyli B, z teorią poradziło sobie prawie 54% osób, zaś z jazdą prawie 33%. Sam przez wiele lat byłem egzaminatorem i od grudnia przyjąłem taktykę stopniowego wprowadzania metod odstresowujących dla kursantów. Tylko w ostatnim miesiącu 2018 r. poprawiło to zdawalność o 5%. Skupiamy się na tym, aby odstresowani byli zarówno przyszli kierowcy, jak i egzaminatorzy, bo to wpływa również na bezpieczeństwo podczas uzyskiwania uprawnień. Planujemy wprowadzić m.in. rozmowy kursantów z psychologiem poprzedzające egzamin.
Co sprawia kursantom najwięcej trudności na egzaminach?
- Stres robi swoje i przekłada się na błędy oraz nieuwagę przyszłych kierowców. Kursanci nie czytają znaków, bardzo często ignorują znak STOP oraz warunkowe strzałki. Zapominają także o kierunkowskazach podczas manewrów. Zdarza się, że skupieni na drodze, nie dostrzegą innych pojazdów i wymuszają pierwszeństwo.
Jakie plany ma WORD, aby jeszcze bardziej podnieść jakość szkolenia i wpłynąć na bezpieczeństwo na drogach?
- Naszym priorytetem jest podniesienie umiejętności i świadomości kierowców, ponieważ to przekłada się na mniejszą liczbę zdarzeń. Oprócz ciągłego szkolenia kadry planujemy kilka inwestycji. Jedną z nich jest płyta do nauki wychodzenia z poślizgu. Przetarg na to zadanie został już ogłoszony. W niedalekiej przyszłości na terenie WORD pojawi się także tor kartingowy. Wraz z władzami miasta podejmiemy działania dotyczące absurdów na chełmskich drogach, które powodują zagrożenie bezpieczeństwa ruchu. Jednym z newralgicznych miejsc jest nowe skrzyżowanie ulic: Lwowskiej, Wieniawskiego i Drogi Męczenników, które jest kolizyjne, a do tego zawiera kilkanaście błędów. Wspólnie z miastem chcemy rozwiązywać i eliminować w ten sposób niebezpieczne sytuacje. Stale prowadzimy także kursy reedukacyjne dla kierowców, którzy stracili prawo jazdy za prędkość lub alkohol, ucząc ich odpowiedzialności i unikania groźnych zachowań.
Dodam jeszcze, że w ostatnich miesiącach bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się wciąż egzaminy na kategorię C, co jest spowodowane licznymi projektami unijnymi dla kierowców na samochody ciężarowe.
Napisz komentarz
Komentarze