Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 25 listopada 2024 20:30
Reklama Stachniuk Super Optyk - Black Week
Reklama

Prędkość wciąż zabija | Super Tydzień

Polscy kierowcy jeżdżą za szybko i powodują coraz więcej wypadków śmiertelnych. Taka smutna prawda wynika z policyjnych statystyk podsumowujących pierwszy kwartał 2019 r. Znacząco wzrosła również liczba utraconych praw jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym.
Prędkość wciąż zabija | Super Tydzień

Co powoduje, że nasi kierowcy jeżdżą aż tak nieodpowiedzialnie?

Piratów przybywa

Przez pierwsze trzy miesiące bieżącego roku polska policja zatrzymała aż 8300 praw jazdy za jazdę o ponad 50 km/h powyżej dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym. To niemal o połowę więcej niż w tym samym okresie 2018 r. Paradoksalnie, z roku na rok ta liczba rośnie, począwszy od roku 2015 r., od kiedy to zaczęły obowiązywać przepisy o obligatoryjnym zatrzymaniu uprawnień za taki wybryk na drodze. Kierowcy notorycznie ignorują znaki drogowe informujące o dopuszczalnej prędkości, a podczas kontroli tłumaczą się pośpiechem i tym, że mimo wszystko jadą ostrożnie.

Wśród piratów dominują mężczyźni w wieku od 18 do 25 lat. Ta grupa wiekowa brała udział już w ponad 1000 zdarzeń drogowych, w tym także w wypadkach ze śmiertelnymi skutkami. Ich starsi koledzy w wieku od 25 do 40 lat są już bardziej ostrożni, ponieważ ich wynik to "tylko" ok. 100 zdarzeń. Większość wszystkich kolizji i wypadków, bo aż 40 proc., jest spowodowana nadmierną prędkością lub niedostosowaniem jej do panujących warunków.

Coraz więcej ofiar

Zaostrzenie przepisów dotyczących przekraczania prędkości w terenie zabudowanym, co najdziwniejsze, przekłada się również na wzrost liczby wypadków śmiertelnych na polskich drogach. W minionym kwartalne zginęło ponad 630 osób, a to najwyższy wynik w tym okresie od czterech lat. W 2016 r. były 563 ofiary, w 2017 r. - 483, zaś w minionym - 530. Te statystyki najbardziej zawyżają kierowcy w województwie mazowieckim, gdzie dochodzi do 30 proc. wszystkim wypadków śmiertelnych.

Specjaliści z zakresu bezpieczeństwa prognozują, że nic nie wskazuje na to, aby ta niebezpieczna tendencja miała maleć. Wręcz przeciwnie. Coraz szybsze samochody z coraz mocniejszymi silnikami mimowolnie prowokują kierowców do agresywnej jazdy. Dlatego też polski rząd i europejskie władze nie ustają w opracowywaniu przepisów oraz technologii mających poprawić bezpieczeństwo. Jednym z nich jest obowiązkowy system redukcji prędkości do obowiązującej na danej drodze, który będzie instalowany w każdym nowym samochodzie.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklamareklama Bon Ton
KOMENTARZE
Autor komentarza: Pierre DolnientyTreść komentarza: Czy ktoś myślący uwierzył w te banialuki?Data dodania komentarza: 24.11.2024, 15:00Źródło komentarza: Chełm. Rozrasta się skład kadry kierowniczej miejskiej spółkiAutor komentarza: Majster RuraTreść komentarza: Pan Sikora powinien sobie przypomnieć swoje obraźliwe wpisy pod adresem Prezydenta w trakcie kampanii wyborczej, które publikował na Facebooku,a nie robić za trybuna ludowegoData dodania komentarza: 24.11.2024, 00:47Źródło komentarza: Chełm. Polityczna awantura o pumptrack. Kto nie jest w koalicji, nie ma wpływu na miejskie sprawy?Autor komentarza: JolkaTreść komentarza: W Żmudzi też by się przydał kolejny blok dla młodych bo jest zapotrzebowanie na mieszkania a nie ma nic do kupienia.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 18:35Źródło komentarza: Gm. Leśniowice. Otwierają się na młodych i ich potrzebyAutor komentarza: chełmiakTreść komentarza: Lokalizacja w tym miejscu tak dużego boiska bez trybun, parkingu i kilku innych rzeczy to porażka.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 23:34Źródło komentarza: Chełm. Polityczna awantura o pumptrack. Kto nie jest w koalicji, nie ma wpływu na miejskie sprawy?Autor komentarza: ChelmiakTreść komentarza: Ale mamy za to boisko lekkoatletyczne przy rejowieckiej, szkoda tylko że brakuje tam tlenu do oddychania biegającData dodania komentarza: 22.11.2024, 21:17Źródło komentarza: Chełm. Polityczna awantura o pumptrack. Kto nie jest w koalicji, nie ma wpływu na miejskie sprawy?
Reklama
Reklama
Reklama