Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 25 listopada 2024 20:26
Reklama
Reklama

Zadbaj o przyszłość opon | Super Tydzień

Kierowcy jeżdżący na sezonowym ogumieniu wymienili już opony na letnie. Jak to zwykle bywa, pojawia się jednak pytanie, co zrobić z zimowym kompletem. W jaki sposób go przechowywać i ocenić, czy posłuży nam jeszcze, kiedy powrócą mrozy?
Zadbaj o przyszłość opon | Super Tydzień

W zdemontowanych oponach w pierwszej kolejności sprawdzamy stan bieżnika. Według polskich przepisów drogowych musi mieć on co najmniej 1,6 mm. Jeśli nie pełnia tej normy, to podczas kontroli policyjnej można stracić dowód rejestracyjny i zakończyć jazdę. Wulkanizatorzy zaznaczają jednak, że wysokość bieżnika już poniżej 3 mm może spowodować mniejszą przyczepność i stabilność samochodu na drodze. Warto też pamiętać, że w innych krajach Europy dopuszczalne grubości bieżnika różnią się od siebie, ponieważ ich minimalna wartość to nawet 4 mm.

Bardzo dużo o dalszej przydatności ogumienia powie nam data jego produkcji. Jest ona umieszczona na boku opony i ma postać czterocyfrowego kodu w kwadracie lub elipsie. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień, a dwie kolejne rok produkcji. Dobre opony mają maksymalną żywotność 10 lat, ale najbezpieczniej przestać ich używać już po kilku, ponieważ mieszanka gumowa z każdym rokiem traci stopniowo swoje właściwości.

Zdjęte ogumienie należy dokładnie oczyścić, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Z bieżnika trzeba wyjąć wszystkie kamienie, które zakleszczają się w rowkach. Jeśli tego nie zrobimy, koła zostaną błędnie wyważone podczas zakładania opon w sezonie zimowym. Następnie opony dokładnie myjemy za pomocą szamponu samochodowego i dokładnie suszymy. Ponadto nie zaszkodzi nałożyć na nie preparat poprawiający kondycję. Po doczyszczeniu przyjrzyjmy się również, czy opona nie ma żadnych uszkodzeń. Kiedy jakieś zauważymy, dajmy ją do sprawdzenia fachowcom.

Na koniec kwestia przechowywania opon zdjętych z samochodu. Kładziemy je poziomo jedna na drugiej. W ten sposób nie powstaną na nich odkształcenia w punkcie, na którym opierałyby się, stojąc. Dobrze jest je również zakryć, ograniczając pojawianie się na nich zabrudzeń i uszkodzeń. Jeśli nadejdzie czas ich ponownego montażu, a mamy wątpliwości czy jeszcze nadają się do jazdy, udajmy się z nimi do wulkanizatora. Sami nie jesteśmy w stanie całkowicie ocenić kondycji i bezpieczeństwa ogumienia.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklamareklama Bon Ton
KOMENTARZE
Autor komentarza: Pierre DolnientyTreść komentarza: Czy ktoś myślący uwierzył w te banialuki?Data dodania komentarza: 24.11.2024, 15:00Źródło komentarza: Chełm. Rozrasta się skład kadry kierowniczej miejskiej spółkiAutor komentarza: Majster RuraTreść komentarza: Pan Sikora powinien sobie przypomnieć swoje obraźliwe wpisy pod adresem Prezydenta w trakcie kampanii wyborczej, które publikował na Facebooku,a nie robić za trybuna ludowegoData dodania komentarza: 24.11.2024, 00:47Źródło komentarza: Chełm. Polityczna awantura o pumptrack. Kto nie jest w koalicji, nie ma wpływu na miejskie sprawy?Autor komentarza: JolkaTreść komentarza: W Żmudzi też by się przydał kolejny blok dla młodych bo jest zapotrzebowanie na mieszkania a nie ma nic do kupienia.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 18:35Źródło komentarza: Gm. Leśniowice. Otwierają się na młodych i ich potrzebyAutor komentarza: chełmiakTreść komentarza: Lokalizacja w tym miejscu tak dużego boiska bez trybun, parkingu i kilku innych rzeczy to porażka.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 23:34Źródło komentarza: Chełm. Polityczna awantura o pumptrack. Kto nie jest w koalicji, nie ma wpływu na miejskie sprawy?Autor komentarza: ChelmiakTreść komentarza: Ale mamy za to boisko lekkoatletyczne przy rejowieckiej, szkoda tylko że brakuje tam tlenu do oddychania biegającData dodania komentarza: 22.11.2024, 21:17Źródło komentarza: Chełm. Polityczna awantura o pumptrack. Kto nie jest w koalicji, nie ma wpływu na miejskie sprawy?
Reklamadotacje rpo
Reklama
Reklama