Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
Reklama https://chelmskiewidoki.pl

Czy pracownik może być zbadany alkomatem? | Super Tydzień

W obecnym stanie prawnym pracodawcy nie mogą wyrywkowo czy prewencyjnie badać pracowników alkomatem. Przesądza o tym brzmienie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Pracownika możemy przebadać wyłącznie, kiedy zachodzi UZASADNIONE podejrzenie, że jest on w stanie nietrzeźwości.
Czy pracownik może być zbadany alkomatem? | Super Tydzień

Do Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynęło w ostatnim czasie bardzo dużo pytań w związku z aktualizacjami w Kodeksie pracy. Wiele z nich pochodzi od pracodawców, którzy chcieliby mieć możliwość wyrywkowego weryfikowania stanu trzeźwości swoich pracowników. W myśl obecnie obowiązujących przepisów mogą to zrobić jedynie w uzasadnionych sytuacjach, zgodnie z art. 17 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Mówiąc precyzyjniej, aby do badania alkomatem w miejscu pracy doszło, muszą być spełnione jednocześnie wszystkie warunki, czyli badanie musi się odbyć na rozkaz kierownika lub osoby przez niego upoważnionej, ale również osoby, co do której zachodzi podejrzenie, że znajduje się pod wpływem alkoholu. Poza tym, badanie alkomatem może przeprowadzić tylko policjant, natomiast pobranie krwi wyłącznie osoba posiadająca odpowiednie ku temu kwalifikacje.

Pod tym względem zmiany przepisów w Kodeksie pracy nie ma. Ale czy będzie? UODO podkreśla, że część branż, ze względu na odpowiedzialność i ważność wykonywanych prac, takich jak bezpieczeństwo publiczne, wymagałoby wprowadzenia takiej możliwości dla pracodawców. Możliwe więc, że pojawią się one w niedalekiej przyszłości, jeśli pytania samych zainteresowanych będą się nasilać, a ustawodawca stworzy odpowiednie narzędzia prawne.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklamareklama Bon Ton
Reklamadotacje rpo
Reklama
Reklama