Przepisy dotyczące zmniejszenia liczby osób egzaminowanych przez jednego egzaminatora mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.
Mniej egzaminów, większa zdawalność?
W praktyce oznacza to, że jeden egzaminator będzie mógł przeprowadzić maksymalnie 9 egzaminów praktycznych dziennie dla kategorii B, dla kategorii B+E oraz C nie więcej niż 6 i maksymalnie 5 w kategorii C+E, D i T. Co więcej, wiąże się to z przeprowadzeniem tylko jednego egzaminu kategorii B1 i B w ciągu 50 minut, kategorii A, A1, A2, B+E, C i T w ciągu 75 minut oraz C+E i D w ciągu 90 minut. Nowością w przepisach jest również to, że egzamin nie może się opóźnić o więcej niż 15 minut.
- W WORD w Chełmie na jednego egzaminatora mamy zaplanowane właśnie 9 osób dziennie - mówi dyrektor Mariusz Ostrowski. - W tym tygodniu odbędzie się również spotykanie w Urzędzie Marszałkowskim w Lublinie dotyczące zmian w rozporządzeniu w sprawie egzaminowania. Konieczne są nowe wytyczne, ponieważ w wielu miejscach egzaminatorzy weryfikują dziennie kilkudziesięciu kandydatów na kierowców.
W obieg poszła również plotka, że wraz z tymi zmianami, kierowcy nie mają już możliwości zredukowania posiadanych punktów karnych. Tymczasem kurs redukujący liczbę punktów karnych wciąż jest dostępny.
- Warunkiem wzięcia udziału w takim kursie jest posiadanie maksymalnie 24 punktów karnych - dodaje Mariusz Ostrowski. - Kurs to m.in. szkolenie z psychologiem, który uzmysławia, jak ważna jest jazda zgodna z przepisami ruchu drogowego, a co za tym idzie, bezpieczeństwo na drodze.
Łatwiej i bezpieczniej
Pozostałe przepisy ujęte w rozporządzeniu obowiązują już od początku lipca br. Wiele zmian dotyczy osób niepełnosprawnych starających się o uprawnienia.
- Każdy WORD ma od teraz obowiązek zapewnienia tłumacza języka migowego w przypadku egzaminowania osoby głuchoniemej. Ponadto, posiadacz kategorii AM będzie mógł poruszać się quadem oraz motorowerem trójkołowym, czyli pojazdami, z których niepełnosprawni często korzystają jako alternatywy dla samochodów. Warto zwrócić uwagę, że w zdarzeniach drogowych udział osób niepełnosprawnych jest znikomy, ponieważ z reguły jeżdżą one bezpieczniej. Tym lepiej, że przepisy zmieniają się również z korzyścią dla nich - dodaje Mariusz Ostrowski.
Od 1 lipca zostały też dopuszczone trzy nowe dokumenty tożsamości, z którymi kandydat na kierowcę może zgłosić się na egzamin. Do dowodu osobistego i paszportu dołączyło tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, polski dokument tożsamości cudzoziemca oraz zgoda na pobyt tolerowany. Egzamin praktyczny może być przeprowadzany samochodami wyposażonymi w dodatkowe elementy, takie jak czujniki parkowania, kamera cofania oraz system wspomagający ruszanie pod górkę.
- Bardzo istotną zmianą jest to, że egzaminator ma prawo, a nawet obowiązek przerwania egzaminu, jeśli zdający nie upewni się, czy może wjechać na przejazd kolejowy - mówi dyrektor WORD w Chełmie. - Ten przepis został słusznie wymuszony przez wypadek na przejeździe kolejowym w Szaflarach, gdzie prawie rok temu podczas zdobywania uprawnień zginęła 18-letnia dziewczyna.
Napisz komentarz
Komentarze