Obecnie kierowca, który stracił prawo jazdy za przekroczenie limitu 24 punktów, jest kierowany do WORDu na powtórny teoretyczny i praktyczny egzamin, weryfikujący jego kwalifikacje. Jeśli go zda, uprawnienia są mu zwracane. Jeżeli zaś nie zda, cofany jest jego profil kierowcy i urząd miasta lub starostwo wydaje mu decyzję o odebraniu uprawnień do kierowania pojazdami. Wtedy też otrzymuje nowy profil kierowcy i może ponownie podchodzić do egzaminów, aż do skutku.
Niepokój kierowców wzbudziło jednak rozporządzenie ministra infrastruktury dotyczące egzaminowania kierowców, wydane na początku lipca. Jeden ze zmienionych w nim przepisów jest przez większość odczytywany tak, że przy przekroczeniu dopuszczalnej liczby punktów karnych, kierowca ma tylko jedno podejście do egzaminu sprawdzającego kwalifikacje, a jeśli mu się nie uda, jest traktowany jako kandydat na kierowcę. Czy rzeczywiście tak jest? Okazuje się, że i tak, i nie.
- Po wejściu w życie zmienionych przepisów, kierowca, który przekroczy limit 24 punktów, będzie kierowany do WORDu na kilkudniowy kurs reedukacyjny - wyjaśnia Mariusz Ostrowski, dyrektor WORD w Chełmie. - Oczywiście, będzie to kurs płatny, a jego koszty, ze wstępnych informacji, mają wynosić ok. 500 zł. Po przejściu go pomyślnie, konto punktowe kierowcy będzie zerowane, ale przez pięć lat nie będzie mógł on ponownie przekroczyć limitu 24 punktów. Dopiero w przypadku przekroczenia go w okresie karencji, taka osoba całkowicie straci uprawnienia i będzie musiała od samego początku je zdobywać, tak jak ktoś, kto nigdy ich nie miał. Co więcej, wraz z wejściem w życie tej zmiany, nie będzie już istniał kurs prowadzony dwa razy w miesiącu przez WORD, który pozwala zbić 6 punktów karnych z naszego konta. Dlatego też apelujemy do użytkowników dróg o rozważną i bezpieczną jazdę, stosując się do obowiązujących przepisów ruchu drogowego.
Data zmiany prawa nie jest jeszcze znana. W pierwszej kolejności dostosowany do niej musi zostać system CEPiK odpowiedzialny za ewidencję kierowców tak, aby możliwa była wymiana informacji o niesfornych kierowcach pomiędzy instytucjami i służbami. Do tego czasu osoby, które są kierowane na egzaminy kontrolne, nie mają obowiązku przechodzić dodatkowego szkolenia w ośrodkach szkolenia kierowców.
Napisz komentarz
Komentarze