Automatyczne skrzynie biegów są głównie dla kobiet lub gorszych kierowców, nie nadają się do sportowych samochodów i są bardzo awaryjne. Te mity odchodzą już do lamusa, ponieważ Polacy w ostatnich latach coraz chętniej rezygnują z manuali.
Podstawową zaletą automatycznej skrzyni biegów jest oczywiście brak konieczności częstego operowania dźwignią, a co za tym idzie, większa koncentracja kierowcy na drodze. Takie samochody nie posiadają pedału sprzęgła, co wymaga chwili "przestawienia się" samego kierującego. Skrzynia automatyczna daje też większy komfort, ponieważ nie powoduje szarpnięć przy zmianie biegów. Podczas ruszania pod górkę nie grozi cofnięcie się samochodu.
Kolejnym argumentem zwolenników automatów jest wygoda podczas poruszania się po mieście i powolna jazda w korkach. Dzięki nim nie musimy co chwila zmieniać biegów, a tym samym eksploatować skrzyni. Automaty nie są jednak bez wad. Jedną z nich jest bardziej skomplikowana naprawa w przypadku awarii, zwłaszcza że mechaników, którzy się w nich specjalizują, wciąż jest stosunkowo niewielu. Część kierowców popełnia karygodne błędy przy ich używaniu.
Skrzynie automatyczne są żywotne, ale nie niezniszczalne. Na pewno nie służy im zmiana trybów jazdy, kiedy auto całkowicie się nie zatrzyma, a także agresywna jazda, kiedy skrzynia jest jeszcze zimna. Pamiętajmy również o cyklicznej wymianie oleju, średnio co 60 - 80 tys. km, żeby nie przerazić się kosztem naprawy.
Napisz komentarz
Komentarze