- Patronat zakłada współudział w opracowaniu programu nauczania dla klas mundurowych, uczestnictwo uczniów w wykładach, warsztatach, seminariach oraz rozmaitych forach dyskusyjnych organizowanych przez instytuty i katedry uczelni. W ramach porozumienia patronackiego uczniowie będą mogli także brać udział w programach, projektach i spotkaniach organizowanych przez WSKiP oraz korzystać z jej zasobów materialnych i intelektualnych, oraz z Centralnej Biblioteki Więziennictwa – opisuje kpt. Konrad Wierzbicki, rzecznik prasowy WSKiP.
Dla szkoły to wielkie wyróżnienie. Tym bardziej że jest jedną z dwóch placówek w naszym województwie, które dostąpiły tego zaszczytu. Edyta Chudoba, dyrektor ZSEiM mówi, że propozycja współpracy wyszła od uczelni. Dlaczego szkoła, którą kieruje, została wybrana? Być może dlatego, że kształcenie we wszystkich klasach mundurowych jest na wysokim poziomie, a może dlatego, że wielu absolwentów szkoły kontynuuje naukę w uczelniach wojskowych albo pełni służbę w formacjach mundurowych?
- Od lat współpracujemy ze strażą graniczną, pożarną, policją. Często gościmy przedstawicieli tych służb u nas w szkole. Wielu z nich prowadzi zajęcia z uczniami z klas mundurowych – mówi dyrektor Chudoba. – Uczniowie naszej szkoły obecni są podczas różnych uroczystości organizowanych przez te formacje. Ostatnio aktywnie uczestniczyli w obchodach 100-lecia Policji Państwowej oraz święcie Wojska Polskiego w Garnizonie Chełm. W tym roku młodzież z ZSEiM wygrała też konkurs organizowany przez komendanta głównego policji "Policjanci w służbie historii".
Trudno wymienić wszystkie sukcesy uczniów w mundurach – tak jest ich dużo. To one między innymi zadecydowały o tym, że rośnie zainteresowanie współpracą ze szkołą. Placówka ma już podpisane umowy między innymi z Akademią Sztuki Wojennej, Centrum Kształcenia Inżynieryjno-Lotniczego w Dęblinie. Prowadzi klasy wojskowe certyfikowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej.
Dlaczego młodzież ciągnie do munduru? Wśród głównych przyczyn podjęcia nauki w klasie mundurowej najważniejsze są motywy osobiste – rozwój, zdobywanie doświadczeń czy chęć przeżycia czegoś wyjątkowego. Ważną rolę odgrywają również motywacje prospołeczne między innymi wola służenia społeczeństwu. Padają też bardziej przyziemne stwierdzenia, chociażby i takie, że po skończeniu szkoły łatwiej o pracę. Potrzeba jednak dużo determinacji, by taką naukę ukończyć. Bo - jak mówi dyrektor Chudoba - połączenie normalnego programu z zajęciami specjalistycznymi to dla uczniów podwójny wysiłek. Mimo wszystko zainteresowanie klasami mundurowymi wśród młodzieży jest bardzo duże.
- Na 10 klas pierwszych, aż 9 to klasy mundurowe. Dwie z nich to klasy policyjne. W całej szkole mamy natomiast aż 24 klasy mundurowe, w tym cztery policyjne.
Umowa o objęciu szkoły patronatem podpisana została podpisana 2 września o godz. 13 w hali MOSiR. Swój podpis pod nią złożyli Edyta Chudoba, dyrektor Zespołu Szkół Ekonomicznych i Mundurowych oraz ppłk. dr Marcin Strzelec, rektor - komendant Wyższej Szkoły Kryminologii i Penitencjarystyki w Warszawie.
Wyższa Szkoła Kryminologii i Penitencjarystyki w Warszawie to pierwsza w 100-letniej historii funkcjonowania polskiego więziennictwa uczelnia zawodowa służb państwowych, kształcącą funkcjonariuszy Służby Więziennej, funkcjonariuszy innych służb oraz osoby cywilne. Służba Więzienna, w przeciwieństwie do policji, Sił Zbrojnych RP czy Państwowej Straży Pożarnej, dotychczas nie posiadała własnego szkolnictwa akademickiego. Powołanie uczelni wyższej więziennictwa to jeden z elementów gruntownej reformy Służby Więziennej przeprowadzonej przez Ministerstwo Sprawiedliwości pod obecnym kierownictwem.
Napisz komentarz
Komentarze