Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
poniedziałek, 25 listopada 2024 15:51
Reklama
Reklama

Na drogową szklankę są metody

Śliska nawierzchnia to jesienna i zimowa codzienność na drogach. Często przypominamy sobie o tym, kiedy musimy nagle zahamować lub skręcić, co niejednokrotnie kończy się wpadnięciem w poślizg. Jak z niego wyjść i jak uniknąć?
Na drogową szklankę są metody

W samochodach, które nie posiadają systemu ABS, czyli układu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania, pedał hamulca należy wciskać pulsacyjnie, czyli na zmianę go wciskać i puszczać. Wtedy koła utrzymają się na granicy poślizgu, ale auto w niego nie wpadnie i będzie można wyprostować tor jazdy. Nie wolno jednak przesadzić z siłą hamowania i wciskać pedału do końca, bo przyczepność stracimy niemal natychmiast. Odwrotnie należy natomiast postąpić w samochodzie z systemem ABS. Jeśli takim wpadniemy w poślizg, hamulec trzeba wciskać do oporu i trzymać, pomimo pojawiających się wibracji.

Poślizg poślizgowi nierówny, ponieważ wyróżnia się ich dwa rodzaje, czyli nadsterowny i podsterowny. Pierwszy dotyczy sytuacji, gdy podczas skrętu przyczepność tracą tylne koła, drugi zaś kiedy przednie. Z poślizgu podsterownego można wyjść, zdejmując nogę z gazu i delikatnie prostując koła. Dopiero kiedy odzyskają przyczepność, można kontynuować skręcanie. Lekko można sobie również pomóc hamulcem. W przypadku nadsterowności natomiast należy skręcić kierownicą w kierunku przeciwnym niż ten, w który "ucieka" tył naszego samochodu. Kontra musi być zdecydowana, ale nie za mocno, ponieważ wtedy możemy już nie opanować bezwładności pojazdu. Kiedy po pierwszym odbiciu tor jazdy się wyprostuje, musimy pamiętać również o tzw. przeciwkontrze, czyli skręcie kierownicą w drugą stronę. Jeśli poślizg jest nadsterowny, nie wolno wciskać hamulca, wskazane jest natomiast lekkie wciskanie gazu.
W poślizg można również wpaść podczas zbyt gwałtownego ruszania na śliskiej nawierzchni. Mocne dodawanie gazu sprawi jedynie, że wypolerujemy lód i utkniemy w miejscu na dobre. Żeby ruszyć, trzeba delikatnie operować pedałem gazu, ale także sprzęgłem, ruszając na tzw. półsprzęgle, czyli bardzo powolnym nabieraniu prędkości.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklamareklama Bon Ton
KOMENTARZE
Autor komentarza: Pierre DolnientyTreść komentarza: Czy ktoś myślący uwierzył w te banialuki?Data dodania komentarza: 24.11.2024, 15:00Źródło komentarza: Chełm. Rozrasta się skład kadry kierowniczej miejskiej spółkiAutor komentarza: Majster RuraTreść komentarza: Pan Sikora powinien sobie przypomnieć swoje obraźliwe wpisy pod adresem Prezydenta w trakcie kampanii wyborczej, które publikował na Facebooku,a nie robić za trybuna ludowegoData dodania komentarza: 24.11.2024, 00:47Źródło komentarza: Chełm. Polityczna awantura o pumptrack. Kto nie jest w koalicji, nie ma wpływu na miejskie sprawy?Autor komentarza: JolkaTreść komentarza: W Żmudzi też by się przydał kolejny blok dla młodych bo jest zapotrzebowanie na mieszkania a nie ma nic do kupienia.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 18:35Źródło komentarza: Gm. Leśniowice. Otwierają się na młodych i ich potrzebyAutor komentarza: chełmiakTreść komentarza: Lokalizacja w tym miejscu tak dużego boiska bez trybun, parkingu i kilku innych rzeczy to porażka.Data dodania komentarza: 22.11.2024, 23:34Źródło komentarza: Chełm. Polityczna awantura o pumptrack. Kto nie jest w koalicji, nie ma wpływu na miejskie sprawy?Autor komentarza: ChelmiakTreść komentarza: Ale mamy za to boisko lekkoatletyczne przy rejowieckiej, szkoda tylko że brakuje tam tlenu do oddychania biegającData dodania komentarza: 22.11.2024, 21:17Źródło komentarza: Chełm. Polityczna awantura o pumptrack. Kto nie jest w koalicji, nie ma wpływu na miejskie sprawy?
Reklamadotacje rpo
Reklama
Reklama