Jeżeli taka tendencja się utrzyma, to w 2030 r. co czwarty polski kierowca będzie miał 65 lat lub więcej, a zdecydowaną większość wśród nich będą stanowić panie. Obecnie płeć piękna w wieku powyżej 55. roku życia to 43%, ale w ciągu dekady ich liczba wzrosła z 563 659 do niemal 1,6 mln. Teraz jest już ich blisko 2 mln spośród 9 mln wszystkich Polek posiadający uprawnienia kierowcy.
Statystyki zaprzeczają również dwóm stereotypom dotyczącym seniorów za kółkiem, których zawodowi kierowcy uważają za mało odpowiedzialnych. Nic bardziej mylnego. Z roku na rok coraz więcej zmotoryzowanych kobiet, zwłaszcza w starszym wieku, kupuje nie tylko ubezpieczenie OC, ale także AC. Panie po 55. roku życia stanowiły w zeszłym roku 30% wszystkich kupujących polisę. Coraz więcej z nich decyduje się także na zawarcie ubezpieczenia online, w 2019 r. było ich aż 14% spośród wszystkich seniorek posiadających samochód.
Drugi krzywdzący stereotyp mówi również o tym, że starsi kierowcy jeżdżą bardzo nieuważnie. Na pewno nie można przypisać go do pań powyżej 55 lat, ponieważ według danych Centralnego Instytutu Ochrony Pracy, jeżdżą one po mniej ruchliwych ulicach, unikają jazdy po zmroku i z nadmierną prędkością. W 2018 r. seniorzy obu płci w wieku 60+ spowodowali 16% wszystkich wypadków, ale to i tak mniej niż wszyscy młodsi kierowcy. Ponadto, tendencję spadkową ma też wskaźnik przyczyniania się do zdarzeń drogowych. Obecnie najwięcej, bo 17,5% powodują zmotoryzowani przed 25. rokiem życia. Wraz ze wzrostem wieku ten odsetek maleje i w przypadku osób po sześćdziesiątce wynosi niecałe 5%.
Napisz komentarz
Komentarze