Kierowcy zaczynają zastanawiać się, czy do ich drzwi lada dzień nie zapukają żołnierze, żeby przejąć auto na czas epidemii. Zgodnie z ustawą o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej, wojsko może to zrobić, ponieważ art. 208 mówi o "oddaniu do użytkowania posiadanych nieruchomości i rzeczy ruchomych na cele przygotowania obrony Państwa". Co prawda, wojny nie ma, ale do takiego "wypożyczenia" samochodu może też dojść w trzech innych przypadkach: do weryfikacji gotowości mobilizacyjnej Sił Zbrojnych, podczas trwania ćwiczeń wojskowych, a także na czas trwania stanu wyższej konieczności, w tym m.in. klęsk żywiołowych i właśnie epidemii. Przepis ten dotyczy zarówno osób fizycznych, jak i przedsiębiorców oraz instytucji państwowych.
Jak długo armia może użytkować nasz prywatny samochód? Jeśli zostanie przejęty w celu sprawdzenia mobilizacji, wojsko ma prawo go zabrać na 48 godzin i nie więcej niż trzy razy w roku. Podczas ćwiczeń z kolei może być użytkowany do 7 dni i nie częściej niż raz w roku. Natomiast w przypadku stanów wyższej konieczności nie ma ram czasowych, przede wszystkim dlatego, że nie da się określić okresu ich trwania. Zdecydowana większość kierowców osobówek może jednak spać spokojnie. Jeśli zajdzie konieczność "wypożyczeń" samochodów przez siły zbrojne, wojsko będzie w pierwszej kolejności poszukiwało aut najbardziej praktycznych do działań, czyli terenowych, ciężarówek, busów, autobusów, a także maszyn do prac ziemnych.
Istotne jest to, że armia może zająć tylko te pojazdy, które są wpisane do wojskowej ewidencji. Odbywa się to po tym, jak Wojskowa Komenda Uzupełnień wyśle do wydziałów komunikacji pisemne prośby o umieszczenie w takiej ewidencji konkretnych samochodów. Wydział komunikacji ma z kolei obowiązek poinformować o tym samego właściciela pojazdu, a ten ma czternaście dni na odwołanie się do wojewody od decyzji wpisania na listę wojskową. Jeżeli zdecydujemy się oddać samochód dla armii, możemy oczywiście liczyć na rekompensatę finansową, którą reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. Są w niej wyszczególnione stawki za każdy przejechany kilometr. Ponadto wojsko zwraca koszty paliwa, kiedy okaże się, że jest go mniej niż przed przekazaniem. Jeśli pojazd ulegnie uszkodzeniu lub zniszczeniu, to jego właścicielowi przysługuje odszkodowanie.
W pomoc armii w czasie epidemii zaangażowane mogą zostać również serwisy i warsztaty samochodowe. Ich zadaniem będzie obsługa w pierwszej kolejności tych pojazdów, które są używane przez służby jako priorytetowe.
Napisz komentarz
Komentarze