Złe ustawienia świateł, nie do końca sprawne hamulce oraz inne drobne usterki, na które część diagnostów przymykało oko, to już niebawem może być najmniejsze zmartwieniem kierowców wybierających się na przegląd. Ministerstwo Infrastruktury ma bowiem w planach wyeliminowanie z dróg tych pojazdów, których stan techniczny nie tylko zagraża bezpieczeństwu, ale również środowisku. Co dokładnie zakładają szykowane zmiany?
Do ruchu nie zostaną dopuszczone samochody powypadkowe, które nie zostały należycie naprawione, tzw. składaki. Pieczątki w dowodzie rejestracyjnym nie otrzyma również kierowca, którego auto przekracza normy emisji spalin, powoduje nadmierny hałas, ma nieszczelną instalację gazową, a także takie, z którego wyciekają płyny eksploatacyjne. Ma ukrócić proceder stosowany w części polskich stacji, w których diagności podbijają przegląd, ufając kierowcom na słowo, że naprawią wykryte usterki. Aby zmobilizować mechaników do rzetelnego przeglądu, nowe przepisy zakładają dodatkowy i bardziej wnikliwy nadzór nad wszystkimi stacjami.
Kolejna planowana zmiana, o którą zabiegają sami diagności, na pewno nie ucieszy kierowców. Oczywiście chodzi o podwyżki cen za badania techniczne. Obecnie w przypadku samochodów benzynowych i z silnikiem diesla wynoszą one niecałe 100 zł, zaś w tych z instalacją LPG ponad 160 zł. Właściciele stacji diagnostycznych tłumaczą, że jeśli weryfikacja stanu samochodów ma być dokładniejsza, a tym samym bardziej czasochłonna, to musi być również droższa. Tę kwestię Ministerstwo Infrastruktury poddaje obecnie dogłębnej analizie.
Resort nie podaje jeszcze oficjalnej daty wprowadzenia zmian, możliwe jednak, że zaczną one obowiązywać jeszcze w tym roku.
Napisz komentarz
Komentarze