Jak wynika z aneksu do raportu RPP „Problemy pacjentów w obliczu epidemii choroby COVID-19” (aktualizacja za październik), najwięcej wniosków związanych było z prawem pacjenta do świadczeń zdrowotnych, a także z prawem do kontaktu z osobą bliską czy dodatkową opieką pielęgnacyjną, przede wszystkim podczas porodów rodzinnych czy też przebywania pacjenta w zakładzie opieki długoterminowej. Pacjenci sygnalizowali również rzecznikowi kwestie związane z kwarantanną, m.in. brak zlecenia testu przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, dodzwonienia się w sprawie kwarantanny, długiego czasu oczekiwania na wynik testu, opieki nad pacjentem w izolacji czy braku możliwości zgłoszenia kwarantanny.
Zdecydowanie wzrosła też liczba skarg kierowanych na Telefoniczną Informację Pacjenta – w październiku wyniosła 11 420 i była o 44 procent wyższa niż we wrześniu. W liczbie tej są również zgłoszenia niezwiązane z poszczególnymi rodzajami świadczeń.
- Większa liczba zgłoszeń pokazuje skalę potrzeb pacjentów, którzy poszukują informacji o funkcjonowaniu systemu ochrony zdrowia, aktualnych wytycznych i możliwości uzyskania świadczeń zdrowotnych w czasie trwania epidemii SARS-CoV-2 – czytamy w raporcie.
Na tle wszystkich zgłoszeń kierowanych za pośrednictwem infolinii najwięcej dotyczyło braku lub ograniczenia dostępności do świadczeń zdrowotnych: w podstawowej opieki zdrowotnej (3 536 zgłoszeń, co stanowiło 34%), ambulatoryjnej opiece specjalistycznej (2 619 zgłoszeń, co stanowiło 25%), leczeniu szpitalnym (2 048 zgłoszeń, co stanowiło 20%) W porównaniu do września 2020 r. największy wzrost sygnałów na infolinii dotyczył problemów w zakresie: ambulatoryjnej opieki specjalistycznej (wzrost o 96%) i lecznictwa szpitalnego (wzrost o 68%).
Na podstawie sygnałów i zgłoszeń pacjentów dotyczących podstawowej opieki zdrowotnej w październiku RPP podjął 421 interwencji telefonicznych oraz 199 interwencji pisemnych. W zakresie ambulatoryjnej opieki specjalistycznej były to 194 interwencje telefoniczne oraz 91 pisemnych, natomiast w szpitalach podjęto 29 interwencji telefonicznych oraz 89 interwencji pisemnych. Natomiast od początku pandemii, czyli od marca do końca października, podjęło 5 099 interwencji w placówkach medycznych.
Skargi kierowane były też bezpośrednio do Lubelskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ. Od marca do października wpłynęło na przykład 21 spraw dotyczących świadczeń lekarza rodzinnego, ale nie dotyczyły one lekarzy z naszego terenu.
Każdy, kto doświadczył niedogodności do świadczeń udzielanych przez placówki medyczne i chce to zgłosić, może dzwonić na Infolinię NFZ pod numer 800 190 590 i przedstawić konsultantowi swój problem. Infolinia jest czynna całą dobę, przez siedem dni w tygodniu. Połączenie jest bezpłatne.
Napisz komentarz
Komentarze